På en presskonferens i maj meddelades det att Nyköping ska medfinansiera järnvägsbygget med 84 miljoner och bygga 7400 bostäder samtidigt som Trosa ska bidra med 1700 nya bostäder och med 47,5 miljoner till bygget av Ostlänken.
Läs mer: Lovar tusentals nya bostäder i Ostlänkens spår.
Bidrar med hälften
Nu meddelar Landstinget Sörmland att de beslutat att vara med och bidra med 50 procent av kommunernas finansiering. Det innebär att Landstinget Sörmland kommer betala 42 miljoner till Nyköping och 23,75 miljoner till Trosa för finansieringen av Ostlänken. Det skriver de i ett pressmeddelande.
– I regeringens infrastruktur-proposition slås det fast att Ostlänken byggs som första etapp i utbyggnaden av höghastighetssystemet. För Landstinget Sörmlands del är det viktigt att bidra till utvecklingen av tillväxt i vårt län där förbättrade tågförbindelser är en viktig pusselbit, säger Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande.
Läs mer: Ska bidra med närmare 10 000 nybyggda bostäder.
”Viktig åtgärd”
Landstingsdirektören Jan Grönlund:
– Vi ser Ostlänken som en mycket viktig åtgärd för Sörmlands regionala utveckling och bidrar därför till kommunernas medfinansiering på samma sätt som tidigare är gjort med till exempel Svealandsbanan och Citybanan.
Ostlänken är namnet på en dubbelspårig höghastighetsjärnväg som ska bli 15 mil lång och byggas mellan Järna och Linköping. Utmed sträckan planeras fem nya resecentrum i Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping.
Ostlänken är den första delen i det nya nätet av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.