SJ är idag tågoperatör på Mälardalstrafiks sträckor Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven.
Det är coronapandemin och uteblivna intäkter från biljettförsäljningen som står bakom SJs beslut, som menar att Mälartågen har gett bolaget en förlust på en halv miljard kronor.
Avtalet som gäller idag säger att all vinst delas mellan operatör, i dagsläget är det SJ, och beställare, som är Mälardalstrafiken och att alla förluster ska täckas av operatör, enligt SJ.
Ingen omförhandling av avtalet
I mars förra året, när effekterna av coronapandemin började märkas, begärde SJ en omförhandling av avtalet.
– SJ skulle gärna fortsätta bedriva trafiken, men tyvärr upplever vi att vi inte har fått någon respons, det har inte funnits något intresse från beställarens sida att omförhandla avtalet, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.
Det uppsagda avtalet ska inte påverka tågsträckorna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala och Linköping-Stockholm-Gävle.
Monica Johansson, vice ordförande på Mälardalstrafik, tycker att agerandet från SJ är märkligt.
– Avtalet är uppsagt men det här rimmar inte med de signaler som vi fått från staten. Jag förutsätter att SJ går tillbaka till förhandlingsbordet och Region Sörmland kommer att göra sitt yttersta för att se till att sörmlänningarna ska kunna ta sitt tåg som vanligt, säger hon.
Enligt henne är det en uppsägningstid på sex månader innan SJ helt kommer att sluta köra tågen.
– Tågen kommer fortfarande att gå som vanligt imorgon. Men för att det här ska gå i lås beror det på SJ:s vilja att lösa det här, säger hon.