Höghastighetsväxeln i Härad är den första av sitt slag i Sverige. Där ska tågen kunna växla spår utan att behöva sakta ner. När växeln har testats i Härad ska den även användas på snabbjärnvägen Ostlänken. Men trots att den varit på plats sen i maj 2023 har den inte kunnat användas än.
– Ett par komponenter hade inte rätt dokumentation, visade det sig, säger Per-Eric Metso.
Det är ovanligt att svenska järnvägen uppdateras med helt ny teknik, berättar han. När det sker ska varenda liten beståndsdel godkännas – och det var här det blev fel.
Så påverkas restiden till och från Stockholm då växeln är i drift. Hör Per-Eric Metso i videoklippet ovanför om vad förseningen fått för effekt för pendlarna – och hur deras vardag kan bli lite smidigare framöver.
Så påverkas tågtrafiken Eskilstuna–Stockholm
Att koppla på den nya växeln i Härad kräver ett dygns avstängning av tågtrafiken förbi Strängnäs. Det sker under lördagen den 12 oktober och väntas vara klart på morgonen den 13 oktober. Ersättningsbussar sätts in.
På grund av ett planerat banarbete vid Läggesta söndagen den 13 oktober kommer dock tågtrafiken mellan Eskilstuna och Stockholm vara påverkad även under söndagen.
Därefter tar det ytterligare någon vecka med noggranna mätningar innan tågen kan köra i full hastighet förbi Härad, eftersom banvallen ska hinna vänja sig vid att tågen tar en ny väg. Från och med den 23 oktober väntas växeln kunna nyttjas fullt ut, enligt Trafikverket.