Under tre nätter har man haft kontroller på E4 vid Nyköping, E18 vid Västerås och E20 vid Strängnäs. Vid kontrollerna har bland annat lastbilarnas färdskrivare undersökts. Genom att manipulera fordonets färdskrivare kan man åka både fortare och köra fler timmar utan vila än vad lagen tillåter.
– Min uppfattning är att det inte är chaufförerna som gör den här manipulationen. Det här är väldigt avancerade saker som företaget har betalat för, säger Björn Thunblad, insatschef.
– Man tänker inte på den här chauffören som får köra för mycket utan vila och utsätta sig själv och andra för hög fara, utan bara på att tjäna pengar, fortsätter han.
Kontrollerade över 70 lastbilar
Under veckans insats kontrollerades över 70 tunga lastbilar och de flesta ekipage hade någon form av brist. Tiotalet färdskrivare var antingen manipulerade eller hade någon annan felaktighet.
– Det förekommer även fusk i de fall man inte tror att det ska förekomma, man blir faktiskt lite förvånad, säger insatschefen Björn Thunblad.