– De har med sig lite för dåliga grundkunskaper från grundskola och gymnasium, säger Anna Letterstål, akademichef för hälsa, vård och välfärd.
Målet är att MDU ska utfärda 1 630 examen inom hälso- och sjukvårdsutbildningar under åren 2021 till och med 2024. Enligt MDU:s årsredovisning är det osäkert om det kommer att lyckas.
Lägre genomströmning
Man konstaterar att en tidigare utbyggnad resulterat i stora kullar – och en tuff situation med en stor mängd individuella studieplaner. Det har också varit lägre genomströmning på flera av programmen på grundnivå.
– På specialistutbildningarna har vi bra genomströmning, men sällan fulla klasser. På grundutbildningen ser vi att fler studenter har svårt med sina studier och behöver mycket hjälp, säger Anna Letterstål.
Hon menar dock att detta inte gäller specifikt för hälso- och sjukvårdsutbildningarna – utan att det är ett problem inom alla utbildningsområden.
”Helt andra behov idag”
– Studenter har helt andra behov idag. Vi försöker ta vårt ansvar och möta upp de behoven, och inte bara säga att studenterna inte är lika duktiga som förut.
Hur gör ni det?
– Vi har till exempel flera stödjande aktiviteter första terminen. Det är viktigt att hjälpa så tidigt som möjligt så att studenterna förstår vad universitetsstudier innebär. Det är ett enormt gap mellan gymnasiet och högskola/universitet idag.
I videon berättar Anna Letterstål mer om vad det är för kunskaper som de nya studenterna saknar och vad det kan bero på.
Nya elevgrupper på högskolan
Lina Axelsson Kihlblom är chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna. Hon menar bland annat att dagens läroplan för grundskolan inte har tillräckligt mycket fokus på exempelvis läsförståelse.
Men Lina Axelsson Kihlblom tror även att det finns andra orsaker till att färre klarar sina studier.
– Nu studerar nästan alla på universitet och högskola, så var det inte för 30-40 år sedan. Och nu läser man kanske för att man vill ha en yrkesroll och det akademiska kanske man är mindre intresserad av. Då kan det bli svårt, säger hon.
Men hon menar även att universitet och högskolor behöver kunna hantera de nya grupperna.
– De måste tänka till. Hur får man elever att förstå de akademiska verktygen som används? säger hon.