Dimma är vanligt under hösten, enligt SMHI. Särskilt stor är risken när det är soligt på dagen och kyligt på natten. Detta beror på att marken värms upp under dagen och kyls under natten, och vattenånga bildas.
Att köra bil i dimma är minst sagt utmanande.
– Sikten blir sämre, man får sämre chans att bedöma hur fort man själv kör och blir lättare fartblind för man har inte lika mycket referenspunkter som man ser, säger Christian Runsten, utbildningsledare på en körskola i Eskilstuna.
Kan leda till olyckor
En risk med dimma är seriekrockar.
– Det är lätt att man missförstår hur fort bilen framför kör, det kan till och med vara så att bilen har stannat och så märker man inte det. Då kan det bli seriekrockar.
De flesta förstår att det är viktigt att köra försiktigt när det är dimma ute, berättar Christian Runsten. Men hur man ska använda dimljus, det är lite svårare för många.
Hör Christian Runsten berätta om hur du ska tänka kring dimljus, imma och körteknik i klippet ovan.
DIMMA
• Enligt den meteorologiska definition råder det dimma när sikten är under 1000 meter och sikten är nedsatt på grund av små dimdroppar i luften.
• När sikten ligger mellan 1 och 10 kilometer kallas det i stället för fuktdis.
• Dimma är mest förekommande under tidiga höstmorgnar i inlandet.
• Vid kusten är dimma vanligast under våren och försommaren, när varm luft från land möter det kalla havsvattnet och bildar advektionsdimma.
Källa: SMHI