Melker och Erik är två elever på Frejaskolan i Gnesta där övervakningskameror ska sättas upp.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad Melker Bergqvist och Erik Karlsson tycker om kameraövervakning på Frejaskolan i Gnesta. I klippet berättar också Ann-Sofie Carlsson (S) varför hon tycker det finns bättre alternativ. Foto: SVT

Trots politisk strid – skola i Gnesta blir kameraövervakad

Uppdaterad
Publicerad

Nästa år sätt kameror upp i korridorerna på Frejaskolan i Gnesta. Men beslutet fattades inte utan strid. Socialdemokraterna röstade nej och anser att övervakningen kränker elevernas integritet.

Frejaskolan i Gnesta har under en tid haft problem med skadegörelse och oro på skolan. Den 18 november beslutade barn- och utbildningsnämnden att kameror ska sättas upp inne i skolbyggnaden för att öka tryggheten.

– Kameror ska hjälpa oss att identifiera och stödja de elever som av olika anledningar utför skadegörelse, säger förvaltningschef Johan Skeppstedt.

Oenighet

Men när kamerabeslutet fattades var politikerna inte eniga. Socialdemokraterna tycker att övervakningskameror är att gå för långt och röstade nej till förslaget.

Men partiet fick inget gehör och nu blir det upp till Ann-Sofie Karlsson, socialdemokrat och ordförande i barn- och utbildningsnämnden, att se till att kamerorna kommer på plats. Trots att hon själv alltså hade sett en annan lösning.

Det har ju varit oroligheter – kan ni inte förstå att många röstar ja?

– Jag förstår att eleverna vill ha trygghet på skolan och det ska de självklart ha. Det som jag tänker är att man skapar trygghet med flera vuxna i skolan och kan även skapa en relation till barnen, säger hon.

I klippet berättar Ann-Sofie Carlsson varför hon inte vill ha kameror på skolan – och två elever, Melker och Erik, ger sin syn på saken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.