– Vi vill vara bryggan till näringslivet och det här blir ett sätt för eleverna att komma i kontakt med näringslivet på riktigt. Här får de visa sitt företag och möta den lokala kundgruppen, berättar Josefin Holmgren, regionchef för Ung företagsamhet i Sörmland, som har utbildat gymnasieelever i UF-företagande sedan 1980-talet.
Vad tror du att UF-mässan betyder för ungdomarna?
– Den här dagen är en stor del av hela UF-upplevelsen och de har laddat så mycket för det här. Det är en form av ”grand finale” där man får visa vad man har jobbat med. Det brukar vara många glada UF-företagare vid dagens slut.
I samband med mässan hölls även UF-mästerskapen där de elever som ville fick vara med och tävla om platser i SM i ”Ung Företagsamhet” som anordnas i Stockholm varje år i maj. Där har eleverna chans på priser för bland annat årets företag, innovation eller årets säljare.
I klippet berättar tre nystartade företag om sina idéer.