Sommaren 2022 blev det obligatoriskt för alla offentliga verksamheter med mer än 50 anställda att tillhandahålla en visselblåsartjänst.
De sörmländska kommunerna har hanterat kravet på olika sätt. I de flesta kommuner, som Eskilstuna, Strängnäs, Nyköping och Flen har man köpt in en tjänst från ett privat företag.
Måste använda bank-id
Men i Katrineholm är det kommunjuristen som hanterar ärendena. Här är det inte heller möjligt att komma åt tjänsten utan att först logga in på intranätet – och för att logga in där måste man använda sitt bank-id.
– Risken med det är ju att folk inte känner att de är helt anonyma. Vi vill att det ligger tydligt på katrineholm.se där alla medborgare kan gå in och göra det, säger Vide Holm.
Det är inte bara facket som kritiserar visselblåsartjänsten i Katrineholm. I somras lyfte en intern utredning flera brister.
Fel rutiner
I det interna styrdokumentet står det bland annat att personer som deltar i arbetsmarknadspolitiska program inte omfattas av visselblåsarlagen. Det är dock är felaktigt, enligt en utredning som visar att Katrineholms visselblåsarfunktion bara följer lagen delvis.
Felen är fortfarande inte åtgärdade.
– Kommunstyrelsen har gett oss i uppdrag att se över de brister som finns, säger kommunjuristen Linda Fager.
Är ni inte oroade över att missa rapporter om missförhållanden?
– Det är klart att det är olyckligt om det är någon som upplever att det är svårt att nå oss. Men det finns andra vägar. Det går att ringa in eller skicka e-post.
I videoklippet ovanför hör du kommunjuristen Linda Fager om hur en visselblåsaranmälan mot henne själv skulle hanteras.