Det handlar om 22 sprillans nya tåg till en kostnad av cirka två miljarder kronor. De nya tågen ska enligt SL vara tystare, ge plats för fler resenärer och vara snabbare än dagens tåg på Roslagsbanan.
Redan i höstas klubbades beslutet att köpa in nya tåg till Roslagsbanan men det överklagades och först nu är det klart att tågen köps in.
När de nya tågen rullar är tanken att det tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan ska bli möjligt att köra 10-minuterstrafik på de mest trafikerade delarna av banan.
De levereras år 2020 men sedan ska man trimma in dem och de kommer i trafik senast 2022.
22 nya tåg eller 66 vagnar
Det handlar om 22 tåg, eller 66 vagnar eftersom varje tåg består av tre sammansatta vagnar.
Varje tåg är 60 meter tångt och byggt för en maxhastighet på 100 kilometer i timmen. Ett tåg rymmer 300 passagerare med sittplatser för 150 stycken.
Tågen ska vara särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och ska komplettera den nuvarande vagnparken på 101 vagnar.
Källa: SL