Det blir 10 vägsträckor som omvandlas från bilkörfält till bussfil. Störst förändring blir det på Västerbron där ett bilkörfält i vardera riktning försvinner.
Totalt blir det 1,5 kilometer längre sträcka med bussfiler mellan Gullmarsplan-Radiohuset där buss 4 kör sin rutt.
– Syftet är att korta restiden för de cirka 35 000 resenärer som åker buss 4 varje dygn, säger han
Förutom längre körfält för bussar införs även nya signalåtgärder på ett par platser.
Kostar 12 miljoner att anlägga
Att anlägga de busskörfälten längs med busslinje 4 beräknas kosta 12 miljoner kronor. Redan i höst är det tänkt att de nya åtgärderna ska vara på plats.
Den 28 augusti ska förslaget klubbas i trafiknämnden.
Linje 4:as nya bussfiler och signalåtgärder
1. Ringvägen, kollektivtrafikkörfält på sträckan
Rosenlundsgatan-Sjukhusbacken
2. Hornsgatan, kollektivtrafikkörfält i högersvängen mot
Rosenlundsgatan
3. Långholmsgatan, kollektivtrafikkörfält mellan
Högalidsgatan och Heleneborgsgatan
4. Västerbron, kollektivtrafikkörfält i båda riktningarna
5. Drottningholmsvägen, kollektivtrafikkörfält i västlig
riktning
6. Drottningholmsvägen, kollektivtrafikkörfält i östlig riktning
7. Drottningholmsvägen och Sankt Eriksgatan, strypning av
inflöde i signalen för att öka kapaciteten för buss
8. Odengatan, kollektivtrafikkörfält från Roslagsgatan till
hållplats
9. Valhallavägen, kollektivtrafikkörfält inför korsningen med
Odengatan
10. Valhallavägen, förlängt kollektivtrafikkörfält på sträckan
Skeppargatan-Erik Dahlbergsgatan
11. Valhallavägen, kollektivtrafikkörfält på sträckan
Värtavägen-Banérgatan i båda riktningar
Källa: Stockholms stad