Trots att Mona Rudenfeldt stoppade transaktionen och polisanmälde direkt vill hennes bank inte ersätta henne för de förlorade pengarna. SVT fick en fullmakt för att undersöka varför, men de svarar per mejl att de inte kommenterar enskilda ärenden.
I videon berättar Mona hur det gick till när bedragarna ringde.
Swedbanks svar: “Offren är mycket aktiva själva”
Banken lyckades stoppa överföringen av 21 000 – av de totalt 34 000 kronorna som bedragarna försökte ta. Såhär svarar Swedbank på hur bedrägerierna ändå kunnat genomföras.
“Swedbank lägger stora resurser på att proaktivt motverka, identifiera och stoppa bedrägliga överföringar. Brottslingarna är mycket förslagna och utvecklar löpande nya metoder för att komma runt våra system.
I många fall är de utsatta offren mycket aktiva i att själva medverka i överföringen av pengarna och vid vissa omständigheter är det mycket svårt att identifiera ett bedrägeri från en genuin betalning, trots tekniskt avancerad monitorering och prevention.”