Akuten, för många är det lika med långa väntetider, överfulla salar och sönderstressad personal. De senaste åren har antalet akutbesök ökat mer än vad antalet länsinvånare gjort. Enligt landstinget skulle minst 15 procent av patienterna på akutsjukhusen få bättre vård på andra ställen.
– Alla ska inte och bör inte gå till akuten, det är inte där man får den bästa vården för alla sjukdomar. Vi behöver också använda oss av våra husläkarmottagningar och annan specialistvård som finns i länet som gör att patienter får vård där och då, säger ansvarigt sjukvårdslandstingsråd Marie Ljungberg Schött (M).
Men många SVT frågar ute i julvimlet åker till akuten direkt om de blir sjuka.
Vart åker du när ni blir akut sjuka?
– Till akuten på KS med mig och min bebis till Astrid Lindgren, säger Ebba Gydell-Lindholm från Birkastan.
Ringer du och frågar eller vet du vart du ska åka?
– Vart jag ska? Det är väl till sjukhuset? Men nej, jag brukar inte ringa, säger Laurynas O'Shea från Åkersberga.
Akutkartan ritas om
Under de kommande tio åren genomförs en av de största satsningarna hittills på hälso- och sjukvård i Stockholms län. 41 miljarder kronor investeras i förändrade arbetssätt och på att renovera eller bygga nytt.
Det är också nu akutkartan ritas om. Om ett år kommer Nya Karolinska i Solna att ta emot färre patienter än idag. Endast patienter med remiss som kräver just universitetssjukhusets kompetens och resurser ska behandlas där. Den vård som flyttas ut är vård som kan utföras av andra vårdgivare.
Omkring 70.000 patienter kommer därför hänvisas till länets övriga sex akutsjukhus eller till något av de planerade 12 närsjukhusen. Övriga ska styras om till andra vårdgivare. Målet är att andelen akutbesök ska minska.
”Man ska ringa 1177”
De nya närakuterna med ambulansintag kommer att vara öppna mellan klockan åtta och 22 och vara utrustade med röntgen, labb och barnmottagning. Var de ska ligga är ännu oklart, endast platsen för fyra av de 12 nya närakuterna är klara.
En av de största utmaningarna för ansvariga politiker framöver blir att styra patienterna till rätt ställe:
– Det som är viktigt är att man som befolkning vet att man ska ringa 1177. Berätta om din sjukdom, berätta om dina symptom och fråga var får jag bäst vård för det här idag, det är viktigt. Det är viktigt att vi väljer att gå dit där vi får vård på den nivå vi behöver, säger Marie Ljungberg Schött.
Många åker raka spåret till akuten
Åter till de SVT träffade i Stockholms city, så ringde inte många innan när de blev akut sjuka.
Har du någonsin ringt innan och tagit reda på vart du ska åka?
– Nej, jag har åkt dit folk har sagt att det här är det närmsta, säger Simon Granit Ossoynak från Södermalm.
Ringer du innan för att ta reda på vart du ska?
– Nej, jag åker in direkt, säger Robin Lindmark från Vallentuna.
Landstingets revisorer har tidigare kritiserat ansvariga politiker för att informationsinsatserna till länsinvånarna inte fungerat.
– Det revisorerna kritiserade oss för var att vi inte ändrade våra beslut efter verkligheten, säger sjukvårdslandstingsrådet till SVT Nyheter Stockholm.