Planerna presenterades idag i Almedalen som ett utspel i valrörelsen.
De nya förslagna utbyggnader är en ny linje mellan Odenplan och Liljeholmen, en fortsättning nordost från Arenastaden och en utbyggnad från Hagsätra till Älvsjö.
Tunnelbaneutbyggnaden är en populär politisk fråga just nu, så sent som i november förra året beslutade staten, landstinget och kommunerna en stor utbyggnad av tunnelbanan med 78.000 nya bostäder som följd. Den nya utbygganden som presenterades idag kan leda till ytterligare 100.000 bostäder spår statsminister Fredrik Reinfeldt.
Detta innebär att bostadsfrågan som klättrat mest på väljarnas topplista, nu också ägnas större intresse i valrörelsen.
Reinfeldt: Tunnelbana höjer markvärdet
Inom kort ska en förhandlingsman utses av regeringen som bland annat får i uppgift att få ihop finansieringen. Både kommuner och regioner förväntas vara med och betala. Men de fyra partiledarna vill också ha en ny skatt, en infrastrukturskatt.
Det är en skatt som ska tas ut på värdestegring av oexploaterad mark som blir mer attraktiv där ny kollektivtrafik dras fram. Denna ska bara gälla för kommersiella fastigheter som till exempel kontor.
– Vi har tittat på andra länder där man använt den här metoden. Markvärdet stiger över en natt när det blir klart att en ny tunnelbana ska byggas, säger Reinfeldt.
Snabbtåg från Stockholm
Samtidigt lanserade Alliansen vad de kallar den största gröna investeringen hittills – nya stambanor med höghastighetståg på sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö.
– Det här är en mycket stor ambitionshöjning som också är finansierad, säger Jan Björklund (FP).
Jan Björklund har tidigare varit kritisk till planer på höghastighetståg, och kallat den olönsam. Men i dag är han positiv.
– Det finns mängder av kalkyler som visar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Men det här ger andra effekter som att Sverige blir rörligare, säger Björklund.
Kostnaden blir 140 miljarder
Tågen ska gå i 320 kilometer i timmen och ge en restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar. Mellan Stockholm och Malmö ska det gå på två och en halv timme.
Kostnaden för projektet ska enligt vallöftet bli 140 miljarder kronor och det ska påbörjar 2017 och sedan pågå i 15 år.
Den totala prislappen för satsningarna på infrastruktur och kollektivtrafik och bostadsutbyggnaden och höghastighetståg blir 410 miljarder kronor.