Tekniken kallas Point In Space (PinS) och är ett satellitbaserat navigations- och positionsbestämningssystem. Genom att använda förprogrammerade punkter i luften kan helikopterns autopilot styras att flyga längs en särskild rutt – även vid dålig sikt.
När helikoptern är framme vid målet bedömer piloten om det går att landa, eller om helikoptern ska fortsätta flygningen till en annan punkt med bättre sikt till marken.
– Det blir som en motorväg i luften, säger Lennart Samuelsson, flygsäkerhetsexpert i Region Stockholm.
Dåligt väder hindrar helikoptern
Under framförallt vintersäsongen gör dåliga väderförhållanden att ambulanshelikoptern ibland inte kan användas alls. Snö, isbildning, dimma och mörker gör att helikoptern inte kan lyfta eller genomföra inflygningar.
Det medför längre väntetid för patienter och att omlastningar måste ske på andra platser än det sjukhus patienten ska till.
– Systemet kommer underlätta mycket för oss eftersom det gör att vi alltid har en väg fram när vi ska till sjukhus, säger helikopterpiloten Sebastian Erdös.
Fler uppdrag och höjd säkerhet
Varje år utför Region Stockholms ambulanshelikoptrar närmare 2 500 uppdrag. Med den nya PinS-tekniken hoppas man kunna hjälpa ytterligare 250 patienter.
Under mars månad har tester gjorts med inflygningar till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, Norrtälje sjukhus och Visby lasarett. Testerna föll väl ut och Region Stockholm räknar med att tekniken kommer kunna börja användas skarpt i början av 2025.
– Vi höjer både tillgängligheten för ambulanshelikoptern och ökar säkerheten, säger Lennart Samuelsson.
Så fungerar PinS-tekniken
PinS står för Point In Space, punkt i rymden.
GNSS står för Global Navigation Satellite Systems. Ett samlingsnamn för satellitbaserade navigations- och positionsbestämningssystem.
- Kräver ingen extra sändarutrustning på marken.
- Gör helikopterverksamheten mindre känslig för dåligt väder.
- Patienter kan transporteras direkt till/från sjukhuset utan omlastning på en instrumentflygplats.
- Fler patienter kan transporteras i mörker.
- Främjar flygsäkerhet då helikoptrar oftare kan flyga på högre höjd än att vistas i det lägre lufthavet, där master, ledningar och drönare ofta finns.
- Minskar bullerbelastningen då helikoptrar oftare kan välja att flyga högre i stället för att navigera på låg höjd i marginellt väder.
- Syftet är att kunna transportera fler patienter, minimera långa transportkedjor och att öka flygsäkerheten.
Källa: Region Stockholm