Ambulanshelikopter och annan samhällsviktig helikoptertrafik riskerar att försenas över Värmdölandet i sommar. Det menar Region Stockholm.
Transportstyrelsen har fattat beslut om ett tillfälligt restriktionsområde över delar av Gustavsberg för att ett privat företag ska kunna genomföra varuleveranser med drönare.
Begära tillstånd
Det innebär att ambulanshelikoptern måste begära tillstånd att flyga in i området och att trafikledningen måste säkerställa att inga drönare finns i luften innan man ger tillståndet, vilket Nacka Värmdö Posten och TV4 var först att rapportera om.
– Det är olika typer av varor som ska levereras till hushåll, till exempel bröd, konserver och mjölk. Vi ska ju möjliggöra den tekniska utvecklingen i samhället och måste prova konceptet, säger Jörgen Andersson, chef för sektionen för luftrum och flygplatser på Transportstyrelsen.
Att begära tillstånd kommer att ta livsviktig tid, säger man på Region Stockholm.
– För oss handlar det om minuter. Vi är redo för start på mindre än 90 sekunder, säger helikopterpiloten Tore Schultzberg.
Hör honom berätta om när de larmades till ett hjärtstopp men var tvungna att vänta i videon högst upp.
Överklagat till Förvaltningsrätten
Av Transportstyrelsens beslut framgår att myndigheten konsulterat Försvarsmakten och länsstyrelsen, där man anser att riskerna för att samhällsviktiga flyg påverkas negativt är låga.
Myndigheten bedömer att undantaget för ambulanshelikoptrar, där man varje gång behöver be om tillstånd, är tillräckligt.
– Men vi kommer bevaka händelsebevakningen och kan komma att ompröva beslutet om det skulle visa sig att det får alltför allvarliga konsekvenser, säger Jörgen Andersson.
Region Stockholm har överklagat Transportstyrelsens beslut, och det ska nu prövas i Förvaltningsrätten.
Hör vad chefläkare Patrik Söderberg säger och varför Transportstyrelsen beviljat tillstånd till drönarföretaget i videon nedanför.
Begränsande geografiska UAS-zoner
Begränsande geografiska UAS-zoner (Obemannat flygplanssystem) innebär att det finns särskilda krav och villkor som ska uppfyllas för att få flyga drönare i ett sådant område.
Exempel på krav och särskilda villkor:
- Kräva att operatörer ansöker om ett operativt tillstånd i förväg för viss eller all drift av UAS.
- Kräva att fjärrpiloten inhämtar tillstånd innan flygning.
- Medge tillträde enbart till drönare som är utrustade med vissa tekniska egenskaper.
- Förbjudna tidpunkter då flygning med drönare inte får ske i den geografiska UAS-zonen.
Källa: Transportstyrelsen