Tore Schultzberg, helikopterpilot, sitter i en helikopter. I bakgrunden Södersjukhuset.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Helikopterpiloten Tore Schultzberg tycker att det är helt fel att ambulanshelikoptern inte kan flyga fritt över Värmdö i sommar. Foto: Ellen Pan/SVT

Privat företag flyger drönare på Värmdö – sätter stopp för ambulanshelikopter

Uppdaterad
Publicerad

Ett privat företag har fått tillstånd att flyga drönare för kommersiell verksamhet över delar av Värmdö. Det innebär att sjukvårdens ambulanshelikopter måste begära tillstånd varje gång man behöver flyga i området. Nu slår Region Stockholm larm om att livsviktiga utryckningar riskerar att försenas.

Ambulanshelikopter och annan samhällsviktig helikoptertrafik riskerar att försenas över Värmdölandet i sommar. Det menar Region Stockholm.

Transportstyrelsen har fattat beslut om ett tillfälligt restriktionsområde över delar av Gustavsberg för att ett privat företag ska kunna genomföra varuleveranser med drönare.

Begära tillstånd

Det innebär att ambulanshelikoptern måste begära tillstånd att flyga in i området och att trafikledningen måste säkerställa att inga drönare finns i luften innan man ger tillståndet, vilket Nacka Värmdö Posten och TV4 var först att rapportera om.

– Det är olika typer av varor som ska levereras till hushåll, till exempel bröd, konserver och mjölk. Vi ska ju möjliggöra den tekniska utvecklingen i samhället och måste prova konceptet, säger Jörgen Andersson, chef för sektionen för luftrum och flygplatser på Transportstyrelsen.

Att begära tillstånd kommer att ta livsviktig tid, säger man på Region Stockholm.

– För oss handlar det om minuter. Vi är redo för start på mindre än 90 sekunder, säger helikopterpiloten Tore Schultzberg.

Hör honom berätta om när de larmades till ett hjärtstopp men var tvungna att vänta i videon högst upp.

Överklagat till Förvaltningsrätten

Av Transportstyrelsens beslut framgår att myndigheten konsulterat Försvarsmakten och länsstyrelsen, där man anser att riskerna för att samhällsviktiga flyg påverkas negativt är låga.

Myndigheten bedömer att undantaget för ambulanshelikoptrar, där man varje gång behöver be om tillstånd, är tillräckligt.

– Men vi kommer bevaka händelsebevakningen och kan komma att ompröva beslutet om det skulle visa sig att det får alltför allvarliga konsekvenser, säger Jörgen Andersson.

Region Stockholm har överklagat Transportstyrelsens beslut, och det ska nu prövas i Förvaltningsrätten.

Hör vad chefläkare Patrik Söderberg säger och varför Transportstyrelsen beviljat tillstånd till drönarföretaget i videon nedanför.

En ambulanshelikopter i luften.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varför Transportstyrelsen gett ett drönarföretag på Värmdö flygtillstånd. Foto: Lisa Liljefors/SVT

Begränsande geografiska UAS-zoner

Begränsande geografiska UAS-zoner (Obemannat flygplanssystem) innebär att det finns särskilda krav och villkor som ska uppfyllas för att få flyga drönare i ett sådant område.

Exempel på krav och särskilda villkor:

  • Kräva att operatörer ansöker om ett operativt tillstånd i förväg för viss eller all drift av UAS.
  • Kräva att fjärrpiloten inhämtar tillstånd innan flygning.
  • Medge tillträde enbart till drönare som är utrustade med vissa tekniska egenskaper.
  • Förbjudna tidpunkter då flygning med drönare inte får ske i den geografiska UAS-zonen.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.