Avtalsdelegationen består av ett tiotal personer som arbetar med personalfrågor på bussföretag runt om i landet.
Enligt Peter Jeppsson har samtalen mellan parterna i dag fortsatt ungefär på samma sätt som i går. Några genombrott har inte gjorts.
– Det kan man inte säga. Men jag tycker att vi tar steg i rätt riktning hela tiden, säger han.
Varför är det orimligt att avtala om att bussförarna inte ska behöva söka om sina arbeten när en ny operatör vinner en upphandling?
– De allra flesta får ju följa med och så har det alltid varit. Det här med att det är otrygga anställningar håller vi inte med om. Upphandlingstiden är ofta 8-10 år och ibland mer. Då har man en mycket trygg sits som jag ser det, mycket tryggare än många andra delar av arbetsmarknaden där det sker rationaliseringar och uppsägningar hela tiden, säger Peter Jeppsson.
Men bussförare riskerar väl uppsägningar även under avtalstiderna?
– I teorin ja. Men i praktiken fungerar det inte så för vid en upphandling definieras väldigt tydligt vad uppdraget är och vilka linjer som det gäller, därmed är det också väldigt tydligt hur personalbehovet kommer se ut. Beställningen ligger sen fast under hela kontraktsperioden, säger Peter Jeppsson.
Peter Jeppson drar paralleller till andra områden där företag arbetar med offentligt upphandlade kontrakt.
– Om man tänker sig till exempel att ett sjukhus byter tvätteri. Då är det ingen anställd som får följa med till det nya tvätteriföretaget. Något sådant regelverk finns inte, säger han.