– Man kan ifrågasätta om strejken behövdes. Jämfört med medlarbudet är det här avtalet inte en särskilt stor förändring och jag tycker att man borde kunnat få till detta utan strejk, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna.
Lenita Granlund, avtalssekreterare hos Kommunal, håller inte med.
– Frågan om vad som händer vid entreprenörsbyten var inte omhändertagen i medlarnas slutbud. Det är en stor förflyttning, säger hon.
Bussförarna har enligt Lenita Granlund upplevt det som en stor otrygghet att inte veta vad som händer vid entreprenörsbyten, då de tvingats söka om sina arbeten.
”I största möjliga utsträckning”
Enligt det nya avtalet ska personalen ”i största möjliga utsträckning” få följa med till den nya entreprenören och det ska i god tid före entreprenörsbytet ske lokala förhandlingar.
Bussarbetsgivarna skriver på sin webbsida att ”det nya avtalet innehåller inslag av ökad dialog i samband med upphandlingar i syfte att minska de anställdas oro för anställningstryggheten.”
– Det är inte bindande på så sätt att alla ska få följa med men vi gör ett åtagande att verka för att det ska bli så, säger Jeppsson.
Det ska bland annat redas ut vilket personalbehov som kommer att finnas i det övertagande företaget.
En central nämnd med företrädare för parterna kontrollera hur de lokala processerna går till och att avtalet efterlevs.
En framgång?
Frågan är om avtalet är en framgång för bussförarna och fackförbundet Kommunal.
– De har flyttat fram sina positioner men det är till exempel oklart hur stark nämnden blir. Kommer den att kunna tvinga arbetsgivarna att behålla personal eller handlar det bara om att hålla facket informerat? säger Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap på REMESO vid Linköpings universitet.
Christer Thörnqvist tror att frågan vad som händer med de anställda vid byte av entreprenör kommer att bli en ännu viktigare i nästa avtalsrörelse.
– Frågan är egentligen ganska ny. Det är mycket möjligt att avtalen kommer att bli hårdare formaliserade på det här området, säger han.
Arbetstiderna
En annnan fråga under strejken var arbetstiderna. Enligt avtalet ska medarbetarnas inflytande över schemaläggningen öka men det är oklart hur.
– Vem garanterar rättigheterna när en entreprenör har pressat priset för att vinna en upphandling? Vem tvingar arbetsgivaren att ge förarna tid att ta en macka eller gå på toa? säger Christer Thörnqvist.
Vid upphandlingar ska man ta hänsyn till både pris och kvalitet men enligt Christer Thörnqvist har nästan alltid priset visat sig vara utslagsgivande.
Åtta kronor mindre
Kommunal krävde en lönehöjning på 1.740 kronor. När avtalet var klart visade det sig att man lyckats få en höjning på 1.732 kronor.
– Skillnaden på åtta kronor kanske har symbolisk betydelse. En liten humorfaktor, kan man se det som, säger Christer Thörnqvist.
Allmänt sett kan man notera att, när ett avtal är klart, framställer parterna det oftast som en framgång inför sina medlemmar. Samtidigt vill man inte förnedra motparten genom att vara alltför triumferande.
– Man ska ju träffas igen om några år, säger Christer Thörnqvist.
Avtalet
- Det nya avtalet för bussbranschen löper mellan den 1 juni 2013 och den 30 september 2016 och ger löneökningar på 6,8 procent i snitt.
- Avtalet innebär att lönen höjs med 1.732 kronor under avtalsperioden.
- Avtalet reglerar hantering av personal vid entreprenörsbyten.
- Lägstalön införs för yrkesgrupper som inte har det.
- Medarbetarnas inflytande över schemaläggningen ökar.
- Korta matraster får inte vara regel.
- Arbetsgivarna går in och täcker under längre tid upp med pengar vid föräldraledighet.