Den nya båten som ska testas i Stockholm går på elektricitet och har solceller på taket. Den kan köra i 30 knop och skulle kunna halvera dagens pendlingstid mellan Ekerö och Stockholm, enligt P4 Stockholm. Under september och oktober planerar rederiet att testa den första båten i Mälaren.
Den första båten är snart färdigbyggd i Riga och så småningom är det tänkt att liknande båtar även ska köra mellan Rindö och Slussen samt Mariefred och Ekerö.
– Fördelarna är att mindre energi går åt, att svallvågorna blir mindre och att det är mycket miljövänligt. Förhoppningsvis kan de som bor i Ekerö och Rindö få sina nya pendelbåtar på plats nästa år eller 2017, säger landstingets trafikutskottsledamot Christina Blom Andersson (KD) i ett pressmeddelande.
Ett luftutrymme inuti båten får ett högre tryck med hjälp av en fläkt. Trycket gör att båten lyfts något ur vattnet och minskar motståndet i vattnet så att den förbrukar mindre energi.
– Vi betalar 30 procent koldioxidskatt på elektriciteten, medan bensinen är skattebefriad. Det är ändå mycket billigare att köra på batteri, säger rederiets Vd Hans Thornell.
Än är däremot inte båtprojektet i hamn då det finns oklarheter i hur landstinget ska hjälpa till att finansiera testet. Under testperioden är planen att mäta svall, buller, energiförbrukning och hastighet.
Hoppet är att trafiken ska vara igång på riktigt 2017.