Pilotstudien kommer gälla resenärer på Roslagsbanan och deltagarnas resor kommer att kartläggas med hjälp av en mobilapp med gps. I appen samlar man sedan poäng efter vilka tider man väljer att åka. Poängen kan sedan bytas mot olika typer belöningar, till exempel presentkort, som deltagarna får behålla.
– Alla som vill får anmäla intresse, ju fler desto bättre. Belöningarna kan vara presentkort på allt från mat till prylar och så billigare resor. Vi har i nuläget inte inte satt några gränser för incitament utan det är just det vi vill testa, vad det är som krävs för att förändra folks vanor, säger Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.
Vill minska trängeln så att fler åker kollektivt
Studien görs av Arriva i samarbete med forskningsinstitutet SICS Swedish ICT och Artspace och syftet är att testa om olika typer av erbjudanden kan få resenärer att ändra sina resvanor så att de väljer att resa på tider utanför rusningstrafiken. På så sätt vill man minska trängseln.
– I Stockholm har vi nått kapacitetstaket i rusningstid. Det är trångt på bussar och i vagnar, och vi vet att trängsel är en faktor som gör att människor väljer bort att åka kollektivt. Vi vill göra det attraktivt för de resenärer som själva kan styra sina restider att resa när inte alla andra gör det, säger Hedenius.
Studien kommer att pågå mellan september och december i år.