”Viktigt att spara dokument, det är konsumenten som måste visa vad som gått snett i en tvist”, förklarar Marcus Isgren, chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN om att bilägare känner sig lurade och allt fler anmäler verkstäder i Stockholms län

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför ökar anmälningarna från missnöjda bilägare och hur undviker man att bli lurad? Hör Marcus Isgren, chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN, svara. Foto: Daniel Díaz/SVT

Bilägare känner sig lurade – allt fler anmäler verkstäder i Stockholms län

Publicerad

I fjol ökade antalet bilägare som var missnöjda med reparationen eller servicen av sina bilar. 186 personer i Stockholms län anmälde till Allmänna reklamationsnämnden under 2022, jämfört med 158 personer året före. Det visar siffror som SVT Nyheter Stockholm tagit del av.

Missnöjet med bilverkstädernas insatser leder till fler anmälningar även i riket i stort. Här har det skett ett trendbrott – anmälningarna minskade i flera år, men ökade med drygt 20 procent i fjol. Då anmälde 588 kunder bilverkstäder, jämfört med 485 år 2021.

– Vi har sett en väldigt stor ökning jämfört med förra året i den kategorin, säger Marcus Isgren, chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I videon berättar Marcus Isgren hur du som konsument ska göra för att undvika att bli lurad av en bilverkstad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.