Avgiftfria perioder och kampanjpriser. Fastighetsbolag blir allt mer desperata för att locka köpare. Veidekke bostad tar steget längre och inför Black Friday på ett bostadsprojekt i Barkabystaden. Rabatten ligger på 100 000 kronor per rum, vilket skulle ge en prissänkning på en halv miljon för en femrummare.
– Vi har ett väldigt stort utbud av bostäder i Barkabystaden, det är den stora utmaningen, säger Per-Martin Eriksson, VD på Veidekke Bostad.
De som redan har köpt bostad i det aktuella projektet, hur tror du de regerar på rabatten?
– Om de köpte nu så hade de istället inte kunna få den lägenheten som de ville.
Black Friday-kampanjen omfattar bara ett bostadsprojekt med totalt 212 bostäder. Knappt 60 procent av bostäderna är sålda, och 20 stycken av bostäderna säljs nu med sänkta priser.
Skanska, som också bygger bostäder i Barkabystaden, är inte imponerad av kampanjen.
Skanska: Fel sätt att jobba
– Jag skulle tänka mig för väldigt noga innan jag införde en sån här typ av kampanj. Man måste göra en noggran marknadsanalys innan byggstart så bostäderna hamnar på rätt pris med en gång, Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef på Skanska Nya Hem.
Är det ett seriöst sätt att jobba på?
– Rent generellt så tycker jag inte att man ska jobba med den här typen av kampanjer. Man bör göra allt man kan föra att undvika dessa åtgärder.