Sveriges största flygplansmuseum på Arlanda flyttar – till stängt magasin

Uppdaterad
Publicerad

Arlandas flygmuseum är Sveriges största samling av civilflygplan – och en skattkammare för flygintresserade från när och fjärran. Men hyreskontraktet har sagts upp och nu flyttas planen till ett magasin.

– En gång hade vi två och ett halvt tusen besökare på fyra timmar, säger ordförande Ove Andersson vars förening vårdar de historiska planen.

Samlingen består av ett stort antal flygföremål och flygmotorer från tiden mellan 1935 och 1950 – samt ett 50-tal flygplan. Till exempel ett Junkers W 34 som användes i det svenska flygvapnets ambulanstjänst och som det bara återstår fyra exemplar av i världen. Och ett Douglas Skyraider med uppfällda vingar som inspirerats av plan på hangarfartyg.

Kontraktet uppsagt

Hangaren på Arlanda har varit öppen för allmänheten på tisdagar och torsdagar samt en lördag i månaden.

Men nu har hyresvärden Swedavia sagt upp hyreskontraktet. Oron i den ideella föreningen Arlanda flygsamlingars vänner, AFV, som underhållit samlingen, är att allmänheten inte längre ska kunna se museiföremålen.

– Det är synd. Det här är ju en viktig del av svensk industrihistoria, säger Ove Andersson, ordförande i AFV.

Allmänheten får tillgång – på begäran

Det är klart med en tillfällig ersättningslokal i Rosersberg, utanför Arlandas flygplatsområde. Ambitionen hos Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, som ansvarar för samlingen, är att ersätta den med en bättre lösning. Men just nu verkar farhågorna om sämre tillgång till samlingarna besannas.

– Den blir begränsad. Sedan är det här en samling som tillhör en myndighet och den som begär att få ta del av samlingen har rätt att göra det, säger Sophie Nyman, avdelningschef vid SMTM.

I videon: Hör radiotrafiken mellan tornet och piloterna på Scandinavian Airlines Flight 751 – minuterna innan kraschen i Gottröra 1991

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.