I brandskyddsinventeringen har man bland annat tittat på hur de moderna brandskyddssystemen kommunicerar med varandra, sprinklersystemen och hur utrymningsvägarna fungerar.
– Vi har hittat olika typer av brister men om vi tar utrymningsvägarna så var anläggningar jättebra när vi byggde dem på 50-talet och de var rätt dimensionerade. Men nu är det 2018 och vi har mycket mer människor och mer trafik. Vi måste anpassa oss till den omgivningen vi har runtomkring oss, säger Fredrik Cavalli Björkman, chef på trafikavdelningen på Stockholms läns landsting, SLL.
Brandvakterna ska vara på plats under stationens öppettider.
– Stationerna är mycket mer än plattformen och biljetthallen. Brandvakterna ska cirkulera på stationen, i soprummet och i gångarna till och från dessa. De ska vara där det finns risk för att det kan börja brinna, säger Fredrik Cavalli Björkman.
Bör ha brandvakter på plats
Brandskyddsinventeringen ska vara klar innan årets slut och brandvakterna kommer finnas på plats ett tag till.
– Vi tycker att vi bör ha komplettering tills dess att vi har fått ordning på de här kommunikationsdelarna. Vi bör ha mänskliga ögon som går och känner och luktar och ser vad som händer, säger Fredrik Cavalli Björkman.
Finns det någon risk för resenärerna att befinna sig på dessa stationer?
– Nej det gör det inte.