I måndags började en av rulltrapporna på pendeltågsstationen Stockholm city att rusa neråt i våldsam fart, vilket gjorde att de som stod i rulltrappan ramlade, och flera personer skadades.
– Vi undersökte då fler rulltrappor och hittade glapp i konstruktionsdelar och valde därför att stänga även dessa rulltrappor. Tillsammans med Otis öppnade vi upp den havererade trappan och blev otroligt förvånade över det vi fann, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef vid Stockholms läns landsting, SLL.
Rost och slitage på flera undersökta rulltrappor
Caroline Ottosson berättar att de hittade rost och ett omfattande slitage på stålkonstruktionen. En rulltrappa utan glapp öppnades också upp och den såg likadan ut i växellådan som den havererade rulltrappan.
Efter inspektionen har nu de nya stationerna Stockholm city och Odenplan stängts av tills vidare – bara ett år efter det att de invigdes.
– Om vi inte kan köra rulltrapporna kan vi, av säkerhetsskäl, inte ha resenärer där, säger Caroline Ottosson.
Anledningen till att man måste ha rulltrappor till pendeltågen är att stationerna ligger så djupt ner i marken, och för att det ska vara tillräckligt säkert vid en eventuell utrymning måste rulltrapporna fungera.
Förstärker på tunnelbanans röda och blå linje
SL berättar att de förstärker på tunnelbanans röda linje för att underlätta övergången till Södra station. Även blå linjen förstärks från Solna centrum för att man lättare ska kunna ta sig in till centrala Stockholm.
Otis presskommunikatör David Moilins säger att de har två miljoner rulltrappor i hela världen så det kan naturligtvis uppstå problem.
– Alla jobbar för att försöka åtgärda problemet men säkerheten går först. Vi måste se till att allt är under kontroll för resenärernas skull.
Har ni haft problem med rulltrapporna tidigare?
– Det är första gången det händer i Sverige.
Händer det i andra länder?
– Jag tror inte att det är några problem i andra länder, vi försöker förstå vad som har hänt i Stockholm, säger David Moilins.
Enligt SL ska man sätta hårt tryck på leverantören Otis och kräver en handlingsplan för hur det ska bli säkert.
Citybanan och de nya stationerna kostade drygt 17 miljarder att bygga, och tåg för 4,5 miljarder rullar på spåren, som invigdes förra sommaren.