Först ledde pandemin till att många flygmekaniker och flygtekniker fick lämna sina jobb. Men när flygtrafiken nu åter tagit fart har de tagit jobb i andra branscher och kommer inte tillbaka.
– På det kommer stora pensionsavgångar, säger Åsa Backman vid TYA.
Nu säger 88 procent av verkstäderna i landet för underhåll och reparationer att de behöver nyrekrytera inom tre år.
Simulator lockbete
Ett av landets riksgymnasier för blivande flygmekaniker ligger på Arlanda flygplats. Där slår man in på en ny väg för att locka elever att välja flygmekanikeryrket framför andra tekniska utbildningar.
Man har installerat en flygsimulator – som imiterar en Airbus A320 – som lär eleverna på handfast sätt om flygprestanda, underhåll och reparationer.
Klippet: Hur går det för flygmekanikereleven Laura Piecychna att landa en Airbus A320.
Fakta
- TYA har släppt sin femte rapport om kompetensbehovet bland flygmekaniker och flygtekniker för både flygplan och helikoptrar och den visar på ett stort rekryteringsbehov framåt.
- 88 procent av företagen uppger att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. 74 procent planerar att nyrekrytera flygtekniker under samma period. Samtidigt upplever 55 procent av företagen ett underskott på tillgänglig personal.
- Undersökningen genomförs vart tredje år. Frågorna har gått till samtliga företag som har så kallad Part 145-certifiering enligt Transportstyrelsen. Av 40 tillfrågade företag svarade 29, inklusive SAS, SAAB, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg.
Källa: TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd