Fartygsserviceingenjören Tom Curtis står uppe på HMS Albions helikopterplatta som har plats för två helikoptrar samtidigt. På bilden syns också radarn, oilka vapen och den brittiska flaggan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Två helikoptrar får plats samtidigt här på HMS Albion, säger Tom Curtis som är fartygsserviceingenjör ombord. Foto: Pia Heick/SVT

Brittiska landstigningsfartyget HMS Albion besöker Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Hon väger 22 000 ton och har en topphastighet på över 18 knop – det brittiska landstigningsfartyget HMS Albion som just nu deltar i militärövningen Aurora 23. Följ med SVT Stockholm ombord på det gigantiska skeppet som på torsdagen förtöjdes i Frihamnen i Stockholm.

På det 176 meter långa fartyget finns just nu runt 50 olika militärfordon och åtta landstigningsbåtar. Två helikoptrar kan landa på däck.

– Det känns överväldigande när man stiger ombord, säger fartygsserviceingenjören Tom Curtis, som visar oss runt i fartyget.

HMS Albion ligger förtöjd i Frihamnen i Stockholm. Foto: Pia Heick/SVT

Militärövning i Östersjön

Omkring 550 personer ingår i den besättning som nu deltar i militärövningen Aurora 23. Under den gångna veckan har HMS Albion övat tillsammans med det svenska försvaret runt Gotland, Oskarshamn och i Stockholms skärgård.

– Övningen har gått bra och att anlöpa Stockholm var underbart! Solen sken och det var så vackert med alla små öar som vi passerade på vägen, säger Tom Curtis, som besöker Sveriges huvudstad för första gången.

Det här är HMS Albion:

• Ett landstigningsfartyg som tillhör brittiska flottan

• Fartyget är 176 meter långt och väger nästan 20 000 ton

• Maxhastigheten ligger på 18 knop

• Två helikoptrar kan landa samtidigt på däck

• Förutom militära operationer används HMS Albion även till katastrofhjälp och har då nödproviant och vattenpumpar ombord

• Namnet Albion är en ålderdomlig benämning på Storbritannien

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.