Stockholm klättrar som turiststad och det resulterar också i fler turistbussar. Men uppställningsplatserna är för få, det är både Stockholmspolitikerna och bussbranschen överens om.
Det planerade Nobel Center på Blasieholmen förväntas locka 600.000 besökare per år, men vägen till att besöksmålet är på plats verkar både vara lång och trång. Nu varnar Bussbranschföreningen att området inte alls är anpassat för att ta emot turistbussar.
Trångt för turistbussarna
– Det är smala gator och trångt utrymme. Det finns inga parkeringsplatser i närheten. Tyvärr är det ingen bra infrastruktur här, säger Göran Forssén, sekreterare i Stockholms läns Bussbranschförening.
Det är framför allt Hovslagargatan som Göran Forssén syftar på. Gatan är 5,5 meter bred och här ska turistbussarna mötas till och från Nobel Center.
”Det kommer gå åt många backspeglar”
– Hovslagargatan är 5,5 meter bred, en buss är 2,5 meter bred och sen sticker backspeglarna ut. Det kommer vara knepigt eller till och med omöjligt för bussarna att mötas här. Det kommer gå åt många backspeglar, säger Göran Forssen.
Enligt trafikutredningen som gjordes i samband med Nobel Centers detaljplan, så är Hovslagargatan en känslig punkt för både biltrafik och gående. Men Jan Valeskog (S), exploateringsnämndens ordförande, förväntar sig att flest turister ska komma gående eller med andra färdmedel, som båt.
– På Blasieholmen så kommer vi ta bort nästan alla parkeringsplatser. Det finns 240 parkeringsplatser och 200 av dem kommer att försvinna. Så området kommer bli bra och tillgängligt för gångtrafikanter, säger han.
Men Bussbranschföreningen anser att man ständigt blir nedprioriterad.
– Tyvärr så är den här trafiken med turistbussar styvmoderligt behandlat i största allmänhet. Det lider både staden och turisterna av, säger Göran Forssén från Bussbranschföreningen.
Ont om bussparkeringar
Stadens uppskattning är att cirka 40 turistbussar per dag färdas i innerstaden. En bussficka med plats för 4 bussar ska anläggas på Nobel Centers fastighet. Men det handlar inte om någon långstidsparkering utan alla bussar förväntas släppa av eller hämta upp passagerare. Tiden där emellan måste de hitta en annan uppställningsplats.
För att underlätta busstrafikens situation ska fler uppställningsplatser tas fram till våren 2017. Dessutom blir gratisparkeringarna för bussar avgiftsbelagda, vilket ska ge en större omsättning på parkeringsplatserna.
Har Bussbranschföreningen efterfrågat parkeringar med avgifter?
– Vi har haft möte och då har de ställt sig positiva till det. De inser att om det är gratis, då står många där helt i onödan, säger Jan Valeskog (S), exploateringsnämndens ordförande.
Oroas du över något eventuell busskaos?
– Jag är oroad över att vi totalt sett har för lite kapacitet för uppställningsplatser. Men det försöker vi lösa successivt och jag tror att det kommer fungera utmärkt vid Nobelhuset, säger Jan Valeskog (S).