Buss vars tak skalats av.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Kenny Bungss, säkerhetschef på Keolis berätta om vad man gjorde efter en liknande händelse 2019 i klippet ovan. Foto: SWEPIX

Bussolycka vid Klaratunneln i centrala Stockholm: ”Väldigt tydligt att vi inte får köra bussar där”

Uppdaterad
Publicerad

En buss körde rakt in i en stålbalk vid infarten till Klaratunneln i centrala Stockholm, natten mot torsdag. Olyckan skedde på exakt samma sätt och plats som när en gasbuss exploderade för fem år sedan.

– Sen den olyckan har vi startat upp en särskild information slash utbildning för samtliga förare som kör inne i city, säger Kenny Bungss säkerhetschef på Keolis.

Klockan 00.34 natten till torsdag larmades räddningstjänsten till Klaratunnelns infart vid Centralbron. Trafiken fick stängas av i flera timmar och drivmedel från bussen läckte ut på platsen. Chauffören, som var ensam ombord när olyckan inträffade ska ha klarat sig oskadd.

– Bussen fick taket avkapat vid olyckan och eftersom drivmedlet ryms på taket blev det läckage, sa Lena Hoffman vid räddningstjänsten.

Bussar och andra fordon har fastnat förut

På samma plats för fem år sedan, 2019, körde en gasdriven buss in i tunneln en söndagsförmiddag. Men det gick betydligt sämre. Gasbussen exploderade och fattade eld. Det fanns inga passagerare ombord men chauffören skadades.

Enligt Kenny Bungss säkerhetschef på Keolis ska förarna efter incidenten 2019, signera att de vet om att de inte får köra på platsen. Det hade även föraren som fastnade i tunneln under torsdagen gjort, enligt Keolis.

2013 körde en annan buss fast i tunneln.

Och det är inte bara bussar som fastnat. December 2023 körde en kranbil in i en skyltportal utanför Klaratunneln vilket ledde till trafikstopp i flera dagar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.