Genom att ställa om trafiksignaler, dra in hållplatser och bygga speciella busskörfält har framkomligheten för stombusslinje 1 och 4 förbättrats.
I fjol ökade medelhastigheten för stombussarna i innerstaden med en procent och i ytterstaden med tre procent, trots att trafiken på Stockholms gator tätnat.
I genomsnitt tar sig nu buss 1 och 4 sig fram i 12-13 km/h i innerstan, medan medelhastigheten i ytterstan är den dubbla.
– Det är små förändringar siffermässigt sett, men det flyt man upplever när det rullar på är värt mycket mer än tidsvinsten i sig, säger Tobias Johansson som är utredare på Stockholms stads trafikkontor till SVT Nyheter Stockholm.
Fler bussfiler
Nu ska flytet bli bättre även för linje 2 och 3.
Vid korsningarna Tegelbacken och Stadshusbron-Klara Strandsleden kommer trafikljusen att ställas om, så att bussar prioriteras framför bilar.
Det kommer även att byggas nya bussfiler och en del boendeparkeringar kommer att tas bort.
– På så vis skapar vi en bättre framkomlighet och punktlighet för bussarna, säger Daniel Helldén (MP), som är trafikborgarråd i Stockholm.
Men är det inte en onödig investering när medelhastigheten för de andra stombussarna bara ökat med några procent?
– Nej, för i relation till att biltrafiken ökat så tar sig bussarna fram bättre än tidigare, säger Daniel Helldén.