Banan bildar en sammankopplad slinga med tågvagnar som aldrig tar slut och aldrig stannar. Som en rulltrappa ungefär, och precis som en rulltrappa hoppar man på och av i farten på stationerna.
Kapaciteten skulle bli 80.000 resenärer per timme.
Kostar mindre
Alla pendeltåg och fjärrtåg som ska söderut från centralen måste passera de två spåren i Gamla stan, och här är det alldeles för trångt.
Därför finns de långt framskridna planera på att bygga tunneln Citybanan. Men den är dyr, och regeringen har varit emot den, och ännu är inte allt klart.
Nowaits förslag skulle kosta tolv miljarder mindre än Citybanan.
Spåren frigörs
Enligt förslaget ska pendeltågen vända vid Södra station. Därifrån ska man hoppa på centralbanan, som tar fyra minuter till centralstationen. På det viset frigörs spåren till fjärrtågen.
Banan skulle dras genom den övergivna tågtunneln som går från Fatbursparken till Slussen så inga nya tunnlar skulle behövas. Systemet har konstruerats och simulerats under nio år, men det är oprövat i praktiken.
Centralbanan skulle gå i 36 kilometer i timmen, men när vagnarna kommer in på stationen vrider de sig så att hastigheten sänks och det ska bli lätt att stiga på.