Fackförbundet Seko varnar för att arbetsmiljön i nya Citybanan är en allvarlig risk för renhållarna. Detta efter att det kommit fram att lokalvårdare ska ha städat de tomma perrongerna bakom låsta dörrar och utan nycklar. Nu vill facket stoppa arbetet på perrongerna.
– Det är ju som gruvarbetarnas situation på 1800-talet, säger Carolin Evander, ombudsman på Seko.
Den 10 juli rullade de första pendeltågen genom Citybanan. Under nätterna städar en handfull renhållare de tomma lokalerna. Mellan klockan 01.30 och 04.30 är lokalerna låsta, samtidigt som städarna är kvar och arbetar, utan nycklar 70 meter under marken.
Planer för skyddsombudsstopp
Under eftermiddagen har fackförbundet Seko haft möte med Sol Reneriet som bedriver städningen på de två nya stationerna i Citytunneln.
– Vi kräver att arbetet upphör och planerar att lägga ett skyddsombudsstopp, det gör vi bara om det finns allvarlig risk för liv och skada, säger Carolin Evander.
”Det går alltid att ta sig ut”
Men enligt städbolaget Sol Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius så har lokalvårdarna haft tillgång till nycklar.
– Rent säkerhetsmässigt har det aldrig varit någon fara oavsett om man har passerkort eller nycklar. Det går alltid att ta sig ut via nödutgångarna även om de är stängda utifrån. Men dessutom har personerna haft nycklar, säger Tina Wessman Hellstadius till SVT.
Hon tillägger också att MTR har kameraövervakning dygnet runt.
Kan det vara så att personalen inte har blivit ordentligt informerade innan de börjar arbeta?
– Det kan jag inte svara på. Nu måste vi kika på internt på vad som hänt, men vad jag förstår så har vi följt rutinerna.