Nitton stockholmare som alla arbetar på samma kontor i Skanstull men bor på olika platser, var med i en undersökning under våren 2018. Under en månad hade de en mätare för kvävedioxid på sig när de cyklade eller gick till och från jobbet. Resultatet var ganska nedslående.
– Vi var förvånade att värdet var så många gånger högre, fem gånger högre, än den genomsnittliga koncentrationen i luften i Stockholm, säger Emma Engström, teknologie doktor, en av forskarna bakom studien.
Nära trafiken
Mätningarna visade att testpersonerna i snitt exponerades för 67 mikrogram kvävedioxid per kubikmeter. En siffra som inte säger så mycket för icke-forskare, men det är fem gånger högre än vad man i genomsnitt mäter upp i Stockholm. Det innebär enligt forskarna att deras risk att dö i förtid ökar med 3,3 procent på grund av avgaserna.
– När man cyklar eller går rör man sig ofta längs de stora lederna, så den timmen man är ute är det en väldigt hög andel av dagens dos man får i sig, säger Emma Engström.
Trots allt – stor hälsonytta att cykla
Det finns flera sorters luftföroreningar som kan leda till sjukdomar och förtida död, men kvävedioxid används som en indikator på föroreningar från avgaser. Eftersom cyklister och fotgängare generellt anstränger sig mer och andas oftare får de i sig en större andel.
Men det innebär inte att Emma Engström avråder från att cykla.
– Nej, verkligen inte. Det finns studier gjorda i andra länder där man sett till både risk för olyckor och luftföroreningar men man vinner ändå mer för hälsan på att cykla. Även om man får i sig den här dosen föroreningar så är det ändå positivt att cykla.
”Riktigt höga nivåer”
Trots att det är en liten studie med bara 19 personer säger Emma Engström att det är rimligt att anta att det gäller för andra cyklister och fotgängare.
– Genomsnittet var många gånger högre än man kan förvänta sig generellt. Även det lägsta värdet var fyra gånger högre än bakgrundsnivåerna i Stockholm. Under kort tid gick det till riktigt höga nivåer.
De två forskarna föreslår större avstånd mellan biltrafik och cyklister/fotgängare, samt större satsningar på utsläppsfria fordon.
Om studien
Emma Engström, teknologie doktor i prediktiv modellering inom miljöteknik, står tillsammans med Bertil Forsberg, professor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin på Umeå Universitet, bakom studien. Den gjordes för trafiksäkerhetsavdelningen på Folksam.
Studien publicerades i september i Journal of Transport and Health.