Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bilderna från Haverikommissionens slutrapport från urspårningen av Arlanda Express förra året och hör hur olyckan gick till. Foto: Statens Haverikommission

Därför spårade Arlanda express ur – liknas med Gröna Lund och Jetline

Uppdaterad
Publicerad

Det var brister i svetsningen som orsakade urspårningen av Arlanda express förra året. Det framgår av Statens haverikommissions slutrapport.

– Vi har haft flera utredningar med svetsproblematik, till exempel på Gröna Lund, säger utredaren Gideon Singer.

Den 7 maj klockan 04.20 i fjol åkte dagens första Arlanda express från Stockholm. Men bara några kilometer söder om Arlanda flygplats spårade tåget ur.

Nästan en kilometer åkte tåget innan det stannade. Räls och infrastruktur förstördes och snabbt beslutade Statens haverikommission att utreda.

Nu har deras slutrapport kommit och den visar att svetsfel och sprickor i en spårväxel orsakade urspårningen.

Flera olyckor kopplade till svetsproblematik

Gideon Singer är en av de tekniska experterna som arbetat med utredningen. Enligt honom är det här inte helt ovanligt.

– Vi har faktiskt haft flera olyckor eller utredningar med svetsproblematik. Vi har sett det i Gröna Lund och den rapporten kom ju ut i fredags. Även där var det undermålig svetsning.

Enligt honom har de sett liknande problem även i andra utredningar. Enligt Gideon Singer är problemet att man inte alltid har kontroll över underleverantören, och hur deras rutiner och kontroller ser ut.

– Det finns väldigt många svetsar inom järnvägssystemet så det händer då och då men väldigt sällan med såna här konsekvenser.

Hör honom berätta om slutsatserna i utredningen i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.