Den 7 maj klockan 04.20 i fjol åkte dagens första Arlanda express från Stockholm. Men bara några kilometer söder om Arlanda flygplats spårade tåget ur.
Nästan en kilometer åkte tåget innan det stannade. Räls och infrastruktur förstördes och snabbt beslutade Statens haverikommission att utreda.
Nu har deras slutrapport kommit och den visar att svetsfel och sprickor i en spårväxel orsakade urspårningen.
Flera olyckor kopplade till svetsproblematik
Gideon Singer är en av de tekniska experterna som arbetat med utredningen. Enligt honom är det här inte helt ovanligt.
– Vi har faktiskt haft flera olyckor eller utredningar med svetsproblematik. Vi har sett det i Gröna Lund och den rapporten kom ju ut i fredags. Även där var det undermålig svetsning.
Enligt honom har de sett liknande problem även i andra utredningar. Enligt Gideon Singer är problemet att man inte alltid har kontroll över underleverantören, och hur deras rutiner och kontroller ser ut.
– Det finns väldigt många svetsar inom järnvägssystemet så det händer då och då men väldigt sällan med såna här konsekvenser.
Hör honom berätta om slutsatserna i utredningen i videon.