I december förra året rapporterade SVT Nyheter Skåne om företaget Mobility Motors. I det fallet gällde det en kund som fått sin bil stående på vekstaden i tio månader.
Företaget har verkstäder även i Stockholm. Efter SVT Skånes publicering får vi kontakt med Dennis Öberg som berättar att hans bil har åkt in och ut på Mobility Motors verkstad i Bromma i ungefär ett och ett halvt år.
– Jag har betalat på lånet och det är 5 000 spänn i månaden. Så det är runt 100 000 spänn som bara gått upp i rök när de har haft bilen, säger han.
Enligt honom själv är det samma fel som återkommer – en varningslampa indikerar att han bara kan köra hundra mil och att bilen måste in på verkstad igen.
Hör Dennis berätta mer i videon ovan.
Mobility Motors om reparationerna
Mobility Motors menar att Dennis många verkstadsbesök är beklagliga, men menar att flera av reparationerna utförs enligt tillverkarens anvisningar och i samråd med importören. De delar inte bilden av att felet på bilen inte åtgärdats under det gångna ett och ett halvt året.
”Bilen har åtgärdats vid varje verkstadsbesök. Därefter har även nya fel inträffat på bilen”, skriver verksamhetschefen i ett mail till SVT.
Enligt verkstaden beror den stora mängden verkstadsbesök bland annat på att bilen gått över 20 000 mil och att det då är ofrånkomlig att nya fel uppstår på bilen. Att den inte genomgått föreskriven service och har algtillväxt i bränslet är också anledningar till att nya fel uppstått.
Företaget har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden 30 gånger mellan 2019 och 2022.