Föraren av lastbilen misstänks ha smitit efter dödsolyckan, som inträffade mellan Rosersbergs och Stora Wäsbys trafikplatser, men kunde gripas senare.
Han misstänks för en rad brott, bland annat vållande till annans död, men nekar till alla misstankar.
Olyckan är långt ifrån den enda som inträffat på vägen det senaste året. Längs med vägavsnittet finns röda skyltar som varnar för olycksrisken.
Och statistiken placerar E4 i en särställning när det kommer till olyckor. Under 2022 skedde 165 olyckor där någon skadade sig, någonstans längs med vägens sträckning genom länet.
Det är ett hopp ned till tvåan på listan, E20 med 139 olyckor.
Trafikverket: Yrkesförare skapar norm
Trafikverket har inga nya insatser på gång för att höja säkerheten på E4 och framhåller att olyckorna oftast inte allvarliga.
– När det är mittseparerat är den vanligaste olyckan att man kör på någon bakifrån. Lyckligtvis brukar de olyckorna inte vara riktigt svåra, säger Maria Krafft, säkerhetsdirektör på Trafikverket.
Trafikverket vill framförallt att yrkesförarna, taxiförare och andra som transporterar varor, börjar köra långsammare.
– Vi har mycket sådan trafik på den här sträckan. De skapar en norm. Och människan är ett flockdjur, så andra tar efter, säger Maria Krafft vid Trafikverket.
I videon: De lastas för sin aggressiva körstil – det säger taxibranschen och yrkesförare själva om hur de beter sig i trafiken.