Med 14 fartyg på 9 färjeleder och med ungefär 1 000 enkelturer per dag, transporterar Trafikverkets vägfärjor 15 000 – 20 000 fordon dagligen, bara i Stockholms län.
Förra veckan körde en personbil på en av färjorna i Norrtäljetrakten överbord och två personer miste livet. På Trafikverket har man i veckan sett över säkerheten.
– Vi har tillsatt en egen utredning och har inte kunnat identifiera något direkt fel med våra färjor, säger Anders Nordqvist, tf rederichef på Trafikverket.
”Grindarna måste vara forcerbara”
De stålgrindar som finns på färjans båda ändar höll inte tillbaka den personbil som istället körde genom och hamnade i vattnet.
Kent Flat, chef för kvalitet och sjösäkerhet på Trafikverket, förklarar att grindarna går att jämföra med de bommar som finns vid järnvägar.
– I någon utsträckning måste grindarna vara forcerbara, för det finns ju andra risker än att köra av båten, tillfällen där båten behöver evakueras till exempel. Vi måste ta in alla aspekter och göra en bedömning för att göra att det ska bli så bra som möjligt utan att äventyra säkerheten åt varken det ena eller andra hållet, säger Kent Flat.
Finns det anledning att vara självkritiska?
– Ja, det måste man vara efter en sådan tragisk händelse. Man måste fråga sig själv vad man hade kunnat göra bättre, säger Kent Flat.