Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD), BRA-flyg som landar på Bromma och Stockholms finansbrogarråd Karin Wanngård (S)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad kommer hända med Bromma flygplats? Hör infrastrukturministern, lokala politikerna och Swedavia om hur de ser på framtiden efter beskedet att BRA slutar flyga från Bromma – för att istället flyga för SAS från Arlanda. Foto: SVT, Fredrik Sandberg/TT

Efter flygbolagens besked: ”Hög tid att lägga ner Bromma flygplats”

Uppdaterad
Publicerad

Tisdagens besked att flygbolaget BRA lämnar Bromma för att flyga åt SAS på Arlanda innebär i praktiken att Bromma står utan linjetrafik.

– Det är ett välkommet besked. Nu hoppas vi att regeringen säger upp avtalet med Swedavia så att vi kan påbörja arbetet med 16 000 nya bostäder på Bromma flygplats, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig efter tisdagsmorgonens besked att BRA, som flyger nästan all linjetrafik till och från Bromma flygplats, nu lämnar Bromma.

Swedavia själva, som driver Bromma, har länge påtalat att flygplatsen inte är lönsamt att driva.

Men politiskt har frågan länge varit omdiskuterat.

Nuvarande regering har inte velat att flygplatsen tas ur bruk före 2038. Moderaten och oppositionsregionrådet i Stockholm, Kristofer Tamsons, har tidigare sagt att Bromma flygplats bör utvecklas, inte avvecklas.

– Ett fungerande inrikesflyg är helt avgörande för Stockholmsregionens och Sveriges tillgänglighet och konkurrenskraft. Hur detta påverkas av dagens besked vet vi fullt ut inte i dag. Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu. Det som krävs är en gedigen analys om vägen, besluten och inriktningen framåt, säger Kristoffer Tamsons (M) till SVT.

Infrastrukturministern: ”Bromma har andra viktiga funktioner”

Infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) är inne på samma spår och vill se en analys av dagens beslut innan han säger något bestämt om Brommas framtid.

– Det är för tidigt att dra alltför säkra slutsatser om vad det här betyder för Brommas framtid. Bromma flygplats har andra viktiga funktioner, inte minst för samhällsviktigt flyg, säger Andreas Carlson.

”Regeringen måste släppa prestigen”

Redan i februari meddelade det rödgröna majoritetsstyret för Stockholms stad att man ville avsluta avtalet med staten kring Bromma, och i stället bygga bostäder. Nu hoppas Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) på att planerna kan påskyndas.

– Marken behöver saneras men jag hoppas att vi ska kunna ta det första spadtaget för en ny bebyggelse inom tio år, säger Karin Wanngård.

Regionrådet: ”Behövs politisk samling för att stärka Arlanda”

Aida Hadzialic (S), regionråd i Stockholm, blickar å sin sida framåt och mot Arlanda:

– I och med detta har marknaden själv lagt ned Bromma. Näringslivet och Mittenkoalitionen i Region Stockholm har varit tydliga med behovet av att stärka Arlanda. Nu behövs politisk samling för att stärka Arlandas konkurrenskraft som på senare år tyvärr tappat i tillgänglighet i relation till exempelvis Kastrup i Köpenhamn.

SAS flyg lyfter från Arlanda och SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad innebär det här för dig som passagerare? Hör SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén förklara tisdagens besked från BRA och SAS. Foto: TT, SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.