Foto: Pontus Lundahl/TT

Transportstyrelsen backar efter kritiken mot kommersiella drönare

Uppdaterad
Publicerad

Ett tillfälligt restriktionsområde för drönarleveranser över delar av Gustavsberg har riskerat att försena sjukvårdens utryckningar med ambulanshelikopter. Men nu backar Transportstyrelsen från sitt beslut efter hård kritik från regionen.

I juni kunde SVT rapportera om att ett privat företag beviljats tillstånd för att genomföra varuleveranser med drönare på Värmdö. Det innebär att sjukvårdens ambulanshelikopter måste begära tillstånd varje gång man behöver flyga i området.

– Det verkar konstigt att vi ska behöva konkurrera om luftrummet med drönare som inte är där för att rädda liv, sade ambulanshelikopterpiloten Tore Schultzberg då.

Större ansvar för piloter

Nu drar Transportstyrelsen tillbaka sitt beslut och upphäver det aktuella restriktionsområdet. Istället inför man ett så kallat D-område, vilket innebär att den privata aktören ska lämna företräde åt annan luftfart som befinner sig i området.

– Restriktionsområden hanteras av flygledningen, men i ett D-område åligger det istället varje enskild pilot att bedöma om man vill ta risken att flyga in, förklarar Christoffer Massinger, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Men kan det öka risken för att en olycka sker?

– Risken ska inte öka. Den här drönaroperatören flyger upp till ca 60 m och det är inget annat än till exempel helikoptrar som normalt sett flyger så lågt. Vi har gjort en utredning av villkor för att kunna använda D-områden och har nu samverkat med ambulanshelikoptern.

Borde ni inte ha gjort det från början?

– Vi har agerat utifrån de rutiner och metodiker vi haft sedan flera år. Sen är det såklart möjligt att göra en bredare samverkan och det kommer vi göra mer frekvent framöver.

Tillståndet gäller mellan 18 juli – 31 augusti.

Helikopterpiloten: Utryckning till hjärtstopp försenades av drönare

Tore Schultzberg, helikopterpilot, sitter i en helikopter. I bakgrunden Södersjukhuset.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Helikopterpiloten Tore Schultzberg tycker att det är helt fel att ambulanshelikoptern inte kan flyga fritt över Värmdö i sommar. Foto: Ellen Pan/SVT

Restriktionsområden för drönare

R-område: Transportstyrelsen får besluta om inskränkningar eller förbud mot luftfart så kallat restriktionsområde (R-område) eller förbud mot luftfart. Det kan ske av militära skäl, av hänsyn till allmän ordning och säkerhet eller med anledning av natur- eller miljövård.

D-område: Transportstyrelsen får besluta att ett område ska vara farligt område (D-område) om det föreligger fara för luftfartens säkerhet men faran inte är så stor att det motiverar inrättandet av restriktionsområde.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.