I tisdags körde en ensam gärningsman i en pickup medvetet in på en cykelbana på Manhattan i New York och dödade åtta personer. Trots att det finns en risk att något liknande kan hända även i Stockholm är det svårt att skydda människor mot medvetna fordonsattacker på cykelbanor, enligt trafikborgarrådet.
– När det gäller terrorsäkerhet har vi egentligen inte gjort någonting, utan det vi gör är generella trafiksäkerhetsåtgärder. Vi har cykelbanor runt om i hela Stockholm, så det är svårt att säkra upp dem för händelser som den i New York, säger Daniel Helldén (MP).
Del av IS:s strategi
I många städer har fordon används vid attacker mot civila det senaste året. Den här typen av attacker har varit en del av Islamiska Statens strategi. I sitt medlemsmagasin beskiver terrororganisationen 2016 hur fordonsattacker kan gå till och vilken typ av fordon som leder till flest antal dödsoffer.
Där skriver man bland annat att det ”ideala fordonet är stor lastbil med breda hjul som kan komma upp i hastigheter av 90/km i timmen” och att man ska undvika ”mindre och långsamma bilar”. Enligt polisen i New York så verkar den misstänkte terroristen i USA ha tagit intryck av terrorgruppens instruktioner för fordonsattacker, rapporterar Omni.
”Helt oskyddad”
Cyklister som SVT pratar med känner sig inte säkra på cykelbanorna i staden.
– Man är oskyddad gentemot den omgivande trafiken och skulle det komma någon galning och köra över på cykelbanan så är man helt oskyddad, säger cyklisten Lars Sjöstrand.
Guy Engström tror att en fordonattack i Stockholm kan ske igen, men han är inte orolig när han är ute och cyklar.
– Det har hänt här och kommer hända här igen. That´s life.
Många cykelbanor utan hinder
Idag är några cykelbanor i staden omgärdade av betonghinder men långt ifrån alla.
– När det gäller cykel så behöver man ta sig fram på ett säkert vis som cyklist. Placerar vi ut för mycket betonghinder så ökar vi risken för trafikolyckor istället, säger Erik Söderberg, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholms stad.