Det har varit en lång väg till bygget av hamnen med det långa namnet, Stockholm Norvik Hamn. Redan 2006 beslutade Stockholms stad att låta bygga en ny containerhamn för att flytta båttrafiken från Frihamnen.
Norvik i Nynäshamn skulle bli den nya hamnen, och i Nynäshamn jublade politikerna som hoppades på fler jobb. Men alla var inte lyckliga och det överklagades i flera instanser. Först i april 2016 sade Högsta Domstolen slutgiltigt ja till hamnen.
Idag, fredag, smällde startskottet av för den officiella byggstarten inför många politiker och intresserade, och Nynäshamns kommunalråd var mycket nöjd.
”En väldig skjuts i samhällsekonomin”
– Det känns fantastiskt bra idag. Det har varit en lång process. Det här innebär väldigt mycket för Nynäshamn med många nya arbetstillfällen, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande, och fortsätter:
– Det kommer att bli fart och tillväxt i det befintliga näringslivet, och det kommer att innebära att Nynäshamn får tillgång till infrastruktur, satsningar och en väldig skjuts i samhällsekonomin.
”Jättebra för sjöfarten”
– Det här är jättebra för sjöfarten och Stockholmsregionen. Det är en investering på två miljarder men samtidigt vet vi att sjöfarten växer, vi behöver kunnna ta emor mer varor i Stockholm, säger Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S).
Trots att nya hamnen ligger i Nynäshamns kommun tillhör den Stockholm Hamnar som är ett kommunalt bolag helägt av Stockholms stad. Och hamnen är värd pengarna enligt Wanngård.
Väl värt pengarna, tycker Wanngård
Från början låg investeringsbeslutet på två miljarder men kostnaderna har ökat under åren som har gått.
– Det är självklart att behöver vi skjuta till mer pengar så kommer vi göra det. Men huvudsyftet är att budgeten hela tiden i projektets gång ska hålla, men när vi gräver vad hittar vi då? Man måste kunna ändra och justera. Men det är bra för tillväxten för Stockholm och det är värt pengarna, säger Karin Wanngård.
Men är det värt pengarna?
– Självklart, där containerterminalen ligger idag i Frihamnen, där ska vi bygga bostäder och där kommer vi få in pengar. Och nu när vi flyttar till Norvik så kommer vi kunna öka båtkapaciteten och det är jättepositivt för Stockholmsregionen.
Får kilometer lång kaj
Norvik ska bli en godshamn, för rullande gods och containrar, och kommer att ligga på Norvikudden utanför Nynäshamn. Den ligger cirka fem mil från Stockholm ett par kilometer norr om Nynäshamn.
Väl färdigbyggd ska den kunna ta emot 500.000 containers per år samt kunna ha en genomströmning av 200.000 fordon med rullande gods. Man ska också bygga en järnväg som ansluter till Nynäsbanan från hamnen.
Fullt utbyggd kommer Stockholm Norvik Hamn ha 1.400 meter kaj och det kommer att ta ungefär tre år innan hamnen kan ta emot sitt första fartyg.
Därför byggs Norvik
Stockholm och Mälardalsregionen växer och Norvik anses behövas för att trygga framtida transporter till regionen och för att bättre kunna konkurrera på en framtida marknad.
Idag kommer nio av tio varor till Sverige sjövägen, men de fletsa lossas i södra och västra Sverige och tar sedan landvägen ut i landet. Norvik byggs för att godset ska kunna fraktas sjövägen ända fram till Stockholm.
Allt större fartyg
Containerfartyg och fartyg för rullande gods blir också allt större, och en ny hamn behövs för att kunna ta emot dem Stockholmspolitikerna vill också åt marken i Frihamnen för bostäder och andra arbetsplatser.