ABC har tidigare rapporterat om problem med etanol som av misstag blandats upp med dieselsubstitut och orsakat problem för personbilarna. Nu visar det sig att etanolen under våren har innehållit så höga halter av sulfat att bränsleventilerna kan täppas igen.
Hur märker man av felet?
-Varningslampan för motorelektroniken är tänd och startproblem eller att bilen inte går att köra alls, säger Thorbjörn Andersson, garantichef Upplands Motor Stockholm.
Har man en Ford flexi-fuel har man antagligen under de senaste dagarna fått ett brev från Fords informationschef som uppmärksammar bilägarna på två problem som har uppkommit för de som har kört på etanol.
Problemet störst i ABC-området
I Stockholm och Uppsala har flera stora företag infört en miljöbilspolicy och det gör att Stockholm har fler bilar som går på etanol än i andra delar av landet, därför har problemen varit störst här. I Fords brev rekommenderar man nu alla ägare av etanolbil att köra på bensin tills man är säker på att problemet är löst.
-Det känns olustigt att behöva rekommendera en kund som har köpt en etanolbil att tanka bensin men å andra sidan vill vi inte att kunden ska behöva bli stående med sin bil, säger Ola Norberg, Informationschef på Ford.
Sänkt gränsvärdet för etanolen
Att sulfat har dykt upp i etanolen nu kan bero på att Sverige har fått fler leverantörer. Sedan problemet upptäcktes har det nu införts gränsvärden och förhoppningsvis är därmed problemet löst.
-Vi fick den första kontakten från bilidustrin i början på maj. Så från början av juni har det inte gått ut någon E85 som inte har haft en sulfathand som har varit lägre än 4 ppm.