Etanol kan skada motorn

Uppdaterad
Publicerad

Etanolen på bensinmackar innehåller sulfat som kan skada bilarnas motorer. Ford går nu ut med en varning till sina kunder i Stockholm och Uppsala där man rekommenderar bilisterna att tanka bensin i stället.

ABC har tidigare rapporterat om problem med etanol som av misstag blandats upp med dieselsubstitut och orsakat problem för personbilarna. Nu visar det sig att etanolen under våren har innehållit så höga halter av sulfat att bränsleventilerna kan täppas igen.

Hur märker man av felet?

-Varningslampan för motorelektroniken är tänd och startproblem eller att bilen inte går att köra alls, säger Thorbjörn Andersson, garantichef Upplands Motor Stockholm.

Har man en Ford flexi-fuel har man antagligen under de senaste dagarna fått ett brev från Fords informationschef som uppmärksammar bilägarna på två problem som har uppkommit för de som har kört på etanol.

Problemet störst i ABC-området

I Stockholm och Uppsala har flera stora företag infört en miljöbilspolicy och det gör att Stockholm har fler bilar som går på etanol än i andra delar av landet, därför har problemen varit störst här. I Fords brev rekommenderar man nu alla ägare av etanolbil att köra på bensin tills man är säker på att problemet är löst.

-Det känns olustigt att behöva rekommendera en kund som har köpt en etanolbil att tanka bensin men å andra sidan vill vi inte att kunden ska behöva bli stående med sin bil, säger Ola Norberg, Informationschef på Ford.

Sänkt gränsvärdet för etanolen

Att sulfat har dykt upp i etanolen nu kan bero på att Sverige har fått fler leverantörer. Sedan problemet upptäcktes har det nu införts gränsvärden och förhoppningsvis är därmed problemet löst.

-Vi fick den första kontakten från bilidustrin i början på maj. Så från början av juni har det inte gått ut någon E85 som inte har haft en sulfathand som har varit lägre än 4 ppm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.