Över 200 miljoner tv-tittare världen över såg finalen av Eurovision Song Contest som sändes från Globen. Men många valde även att resa till Stockholm för att vara på plats under festivalveckan i maj. De olika föreställningarna lockade 38.000 unika besökare utöver press och de olika ländernas delegationer.
Stockholms stad egen utvärdering av finalveckan visar att åtta av tio av de tillresta besökarna gav Stockholms högsta betyg som värdstad. Bland stockholmarna själva var det sju av tio som var ganska eller mycket positiva till att finalen arrangerades i hemstaden.
Ekonomisk framgång
Även ekonomiskt var evenemanget en framgång med en omsättning på 263 miljoner kronor, alltså pengar som besökare spenderade på till exempel hotell, mat, nöjen och shopping. Bara hockey-VM 2012 har dragit in lika mycket pengar om man ser på stora, publika evenemang de senaste åren.
– Jag hade skyhöga förväntningar och jag kan säga att mina förväntningar slog in, säger Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S).
Många vill komma tillbaka
Hon konstaterar att Stockholm visade upp sig från sin allra vackraste sida, inte minst vädermässigt vilket spelar stor roll för det bestående intrycket bland besökare.
– Hela 80 procent av journalisterna svarade i vår undersökningen att de vill komma tillbaka till Stockholm som turister någon gång de närmaste två åren vilket är ett oerhört gott betyg.
Karin Wanngård väljer också att lyfta fram Sveriges Television som en viktig faktor för framgångarna med finalen i den stora europeiska sångtävlingen.
– Tillsammans med medarbetare från Stockholms stad gjorde de en fantastiskt prestation, säger hon.
För SVT:s del ledde den presentationen till att man så sent som förra veckan vann det prestigefyllda, europeiska tv-priset Guldrosen som delades ut i Berlin. För första gången på 29 år tog man hem segern när finalen i Eurovision Song Contest utsågs till bästa underhållningsprogram.