Eva Ossiansson är varumärkesexpert. Foto: TT/Privat

Experten: ”Man försöker snylta på murens renommé”

Uppdaterad
Publicerad

Varumärkesexperten Eva Ossiansson menar att kinesiska muren fungerar som en bra symbol att jämföra sig med när det kommer till besöksstatistik.

– Här försöker man snylta lite på den renommé som finns på kinesiska muren vad gäller deras anseende, säger hon.

Eva Ossiansson är ekonomidoktor och forskare inom marknadsföring och varumärken på handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Att kommuner väljer att jämföra sig med kända besöksmål och trixa med siffror tror hon är vanligt bland kommuner.

– Det är nog inte helt ovanligt att man gärna vill framstå i bättre dager än vad det faktiskt är när det gäller många kommuner, säger hon till SVT.

Se mer i videon

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.