Foto: Bo Öhlén/SVT

Varannan plats i cykelgaraget vid Odenplan står tom

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket satsade 47 miljoner kronor på ett cykelgarage vid Odenplan. Efter en trög start börjar cyklisterna hitta dit men mer än varannan plats i cykelställen gapar fortfarande tomma.

Cykelgaraget planerades som en del av Citybanan och har varit i full drift sedan i somras. Garaget rymmer cirka 300 cyklar och beläggningen ökar långsamt. Nu är 42 procent av de 300 platserna uthyrda, vilket innebär att mer än varannan plats i cykelställen fortfarande gapar tomma.

Kö till cykelboxar

– Det är inte så många som hyr plats i de vanliga cykelställen, men till våra boxar med eluttag är det lång kö, säger Christian Rockberger, vd för Stockholm Parkering.

Han berättar att ytterligare 24 boxar är beställda och kommer att ersätta en del av de vanliga cykelställena. Därmed kommer beläggningen att förbättras.

Bekvämt men dyrt

Garaget är tänkt att öka bekvämligheten och säkerheten för de som pendlar till och från Odenplan och som vill kunna cykla sista biten till hemmet eller arbetsplatsen. Tanken är att säkerheten ökar genom att de som hyr plats har en elektronisk nyckel in till garaget. En underjordisk förbindelse i direkt in i biljetthallen ska göra det bekvämt för cykelpendlarna.

Cyklisterna betalar 100 till 200 kronor i månaden för en plats. Garaget, som kostat Trafikverket 47 miljoner kronor att bygga, har kritiserats för att vara en dyr förvaring för några få cyklar. Bara kapitalkostnaden är dubbelt så hög som hyresintäkterna vid full beläggning.

– Det var en uppgörelse som man gjorde år 2006-2007 då man skulle bygga Citybanan. Vi är glada att garaget finns där, men vi kanske hade utformat det på ett annat sätt om vi själva hade byggt det, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

”Vi har en lång väg att gå”

Hur ser du på Stockholm som cykelstad i Europa?

– Vi har en lång väg att gå. Vi har som mål att Stockholm ska bli ledande cykelstad men det behövs mycket mer. Vi behöver breda cykelbanor där man känner sig trygg och en infrastruktur för cykelparkering, säger Daniel Helldén (MP).

Planen för cykelgarage

Planen är att ha inomhuscykelgarage vid knytpunkterna i kollektivtrafiken, som Stockholms central, Södra station och Brommaplan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.