För ett år sedan kom förslaget om att förnya Sturegallerian och stora delar av kvarteret som det ligger i, ett förslag som väckte massiv kritik från alla håll.
Fastighetsägarna ADIA, ett Abu Dhabi-baserat fastighetsbolag och statliga Vasakronan ville göra om kvarteret med hotell, kontor och bostäder. Till stor del genom att riva större delen av kvarterets inre bebyggelse, tre gathus och istället bygga nytt.
På delar av den bebyggelse som föreslogs vara kvar planerade man att bygga på med upp till fyra våningar.
Massiv kritik
Men efter det så kallade programsamrådet är kritiken massiv. Både Länsstyrelsen, Skönhetsrådet, Stadsmuseet, krögare och boende i området är emot det. Framför allt gäller det de höga höjderna på byggnaderna och de många rivningarna.
Därför föreslår Stadsbyggnadskontoret att förslaget nu görs om, utan så många rivningar och med lägre hus. Stadsbyggnadskontorets förslag innebär också att det blir fler bostäder än ursprungsförslaget eftersom tjänstemännen säger nej till att riva ett befintiligt bostadshus.
Stadsbyggnadskontoret ger mer exakta riktlinjer för det fortsatta arbetet. De innebär bland annat att bevara fler byggnader i kvarteret, som Freys hyrverk och delar av Marmorhallarna, ingen påbyggnad på Marmorhallarna och att det nya förslaget anpassas till den klassiska stenstadsbebyggelsen.
Kvarteret
Det handlar om kvarteret Sperlingens Backe som ligger precis vid Stureplan. Det omges av Birger Jarlsgatan, Grev Turegatan, Humlegårdsgatan och Sturegatan.
De byggnader som föreslogs rivas är Humlegårdsgatan 17 (gathus och gårdshus), Freys hyrverk (Grev Turegatan 11), gårdsbyggnaderna inom Bångska palatset (Stureplan 6), Stureplan 2, parkeringshuset (Grev Turegatan 3-5) samt den bakre delen av bågen inom Marmorhallarna (Birger Jarlsgatan 18).
Marmorhallarna
I kvarteret ligger Marmorhallarna, en bilförsäljnings- och utställningslokal på Birger Jarlsgatan 18 som ritades 1899-1900.
Freys hyrverk
Byggnaden på Grev Turegatan påbörjades 1898 åt företaget Freys hyrverk som var en slags taxiverksamhet med häst och vagn. De ägde 100 hästar och i byggnaden fanns hissar som kunde transportera hästar och vagnar mellan våningsplanen.