En delad bild med två sektioner. Den vänstra sektionen visar isbrytaren Atle som navigerar genom ett fryst hav under en klar himmel, medan den högra sektionen visar matrosen Adam iförd en mörk tröja med en namnskylt, stående på Atles däck.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sjösjuka och vattenskräck – det är några av gymnasieelevernas svar på frågan om en framtid på havet. Följ med ombord på isbrytaren Atle och hör 23-årige matrosen Adam om fördelarna – och hur fastlandsliv och sjöliv kan balanseras. Foto: Lisa Liljefors/SVT

Fler behövs till sjöss – Adam, 23, om matroslivet: ”Speciellt”

Publicerad

Två till fyra veckor ombord – lika länge ledigt. Så kan en skiftperiod för 23-årige matrosen Adam se ut. I veckan bjöd Sjöfartsverket in gymnasieelever till isbrytare Atle – i hopp om att säkra framtidens besättning.

– Att vara borta långa perioder är speciellt, men så jobbar man fyra veckor, sen ledig fyra veckor. Då kan man ändå ha mycket tid hemma, säger matrosen Adam Andersson.

I veckan firade Sjöfartsverkets isbrytare ”Atle” sin 50-årsdag. En ansenlig ålder enligt befälhavare Karl Herlin.

– Hon börjar bli gammal, ett vanligt fartyg kanske håller i 30 år, men hon är väl underhållen.

Men nu börjar reservdelar bli svåra att hitta och befälhavare Karl Herlin menar att fartyget bara har några år kvar i tjänst.

Utöver Atle finns det två andra isbrytare i samma klass som Atle hos sjöfartsverket, Ymer och Frej – som också är byggda i mitten på 70-talet.

Svårt att rekrytera – efterlyser tusentals

Det är inte bara reservdelar som är svåra att hitta. Under de senaste åren har man sett sjunkande ansökningsantal till sjöfartsutbildningarna – något som gör det allt svårare att nyrekrytera.

Enligt Sjöfartsverket beräknar Transportföretagen med att det behövs 2 200 anställda inom sjöfarten närmsta åren.

– Det är därför vi visar upp fartyget och på så sätt intressera unga till att söka sig till de olika sjöfartsutbildningarna.

Karl Helin menar att det är få som har koll på sjöfarten i Sverige. Trots att den är en så pass viktig del för att samhället ska gå runt.

– Det är många som känner till luftfartsverket och lastbilsflottan, men majoriteten av alla färskvaror kommer till Sverige över haven.

Matrosen Adam trivs till sjöss

23 åriga Adam Andersson har jobbat på isbrytare i fem år och ser många fördelar med livet till sjöss, trots att arbetet innebär långa perioder hemifrån.

– Att vara borta långa perioder är speciellt, men så jobbar man fyra veckor, sen ledig fyra veckor. Då kan man ändå ha mycket tid hemma.

Vad är det bästa med att jobba på en isbrytare?

– Det bästa är att vara ute i fina miljöer. Besättningen är också det bästa, det blir som en extra familj.

Sedan 1974 har SVT flera gånger varit ombord på isbrytaren – ta en tillbakablick i klippet nedan:

En delad bild som visar tre sektioner: till vänster en svartvit bild av isbrytaren ”ATLE” som seglar på havet; i mitten en person i uniform i en brygga; till höger en färgbild av Atle som navigerar genom is.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se 50 år med isbrytaren Atle – från SVT:s arkiv. Foto: SVT Arkiv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.