I veckan firade Sjöfartsverkets isbrytare ”Atle” sin 50-årsdag. En ansenlig ålder enligt befälhavare Karl Herlin.
– Hon börjar bli gammal, ett vanligt fartyg kanske håller i 30 år, men hon är väl underhållen.
Men nu börjar reservdelar bli svåra att hitta och befälhavare Karl Herlin menar att fartyget bara har några år kvar i tjänst.
Utöver Atle finns det två andra isbrytare i samma klass som Atle hos sjöfartsverket, Ymer och Frej – som också är byggda i mitten på 70-talet.
Svårt att rekrytera – efterlyser tusentals
Det är inte bara reservdelar som är svåra att hitta. Under de senaste åren har man sett sjunkande ansökningsantal till sjöfartsutbildningarna – något som gör det allt svårare att nyrekrytera.
Enligt Sjöfartsverket beräknar Transportföretagen med att det behövs 2 200 anställda inom sjöfarten närmsta åren.
– Det är därför vi visar upp fartyget och på så sätt intressera unga till att söka sig till de olika sjöfartsutbildningarna.
Karl Helin menar att det är få som har koll på sjöfarten i Sverige. Trots att den är en så pass viktig del för att samhället ska gå runt.
– Det är många som känner till luftfartsverket och lastbilsflottan, men majoriteten av alla färskvaror kommer till Sverige över haven.
Matrosen Adam trivs till sjöss
23 åriga Adam Andersson har jobbat på isbrytare i fem år och ser många fördelar med livet till sjöss, trots att arbetet innebär långa perioder hemifrån.
– Att vara borta långa perioder är speciellt, men så jobbar man fyra veckor, sen ledig fyra veckor. Då kan man ändå ha mycket tid hemma.
Vad är det bästa med att jobba på en isbrytare?
– Det bästa är att vara ute i fina miljöer. Besättningen är också det bästa, det blir som en extra familj.
Sedan 1974 har SVT flera gånger varit ombord på isbrytaren – ta en tillbakablick i klippet nedan: