Alexander Letterhag köpte sin elbil för drygt ett år sedan. I den kör han varje dag de dryga sex milen till sitt arbete.
– Jag köpte en elbil dels för miljöns skull och dels för att få ner mina driftskostnader. Och dessutom är jag väldigt nyfiken på tekniken, säger han.
På två år har antalet registrerade elbilar i Stockholm ökat från 55 till över 800 stycken. Men det är fortfarande få privatpersoner som köper den laddningsbara bilen, utan mest är det företag och organisationer.
Viktigt att kunna ladda snabbt
Med snabbladdare tar det knappa halvtimmen att ladda bilen till 80 procent. Gör man det med en stickkontakt eller normalladdare kan det ta flera timmar. Eftersom elbilens räckvidd är begränsad blir det viktigt att kunna snabbladda runt om i stan.
– Vi saknar snabbladdare i Stockholmsområdet tycker jag. Jag saknar möjligheten att ladda här och var. Det behövs ute på stan för att jag ska våga köra runt, och för att andra ska våga köpa en elbil tror jag, säger Alexander Letterhag.
Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholm stad, tycker att staden har ett visst ansvar för att det ska finnas laddningsmöjligheter, men att det också är upp till aktörerna på marknaden. Stockholm stad ska i år bygga 100 nya normalladdningsstationer, men bara 10 snabbladdningsstationer.
– Det finns skiftande uppfattningar om vad som är viktigt, om det är snabbladdning eller att kunna ladda under arbetsdagen till exempel, säger Ulla Hamilton.
Ingen räckviddsångest i elbilen
Alexander Letterhag är nöjd med sitt elbilsval. Han kan inte köra fullt så långa stäckor som han förväntat sig, men menar att det är en vanesak.
– Jag kommer alltid att köra elbil. Efter att ha haft en känns det väldigt omodernt att köra något annat. Nu får jag räckviddsångest när jag kör fossildriven bil istället, för att det kostar så mycket, säger han.