I juli 2024 kommer stockholmarna att bli först med att kunna åka i den elektriska passagerarfärjan med bärplansteknik. Bärplanen lyfter båten ur vattnet och minskar motståndet rejält vilket innebär att det krävs betydligt mindre energi för att köra båten jämfört med en traditionell färja.
– Det är en revolution att vi nu kan elektrifiera passagerarfärjor och få upp farten rejält, säger Gustav Hasselskog.
Får köra fortare
När färjan ”svävar” ovanför vattnet blir det minimalt med vågor, vilket har gjort att den fått dispens från länsstyrelsen för att få köra fortare än traditionella passagerarbåtar. Den första elfärjan med bärplan kommer att köras under SL-flagg och trafikera sträckan mellan Stadshuset och Tappström på Ekerö.
– Laddningen tar cirka en timme och då kan man köra i tre timmar. Vi kommer till yttersta skärgården på en laddning, säger Gustav Hasselskog.
Justeras 100 gånger per sekund
För att få färjan att flyga på vingarna krävs avancerad teknik. Flera sensorer arbetar tillsammans och justerar bärplanen 100 gånger per sekund. Gustav Hasselskog jämför tekniken med den som finns i ett JAS-plan.
– Det är en konstant rörelse i vingarna för att få båten att ligga rätt i vattnet.
Se färjan ”sväva” i videon.
Fakta Candela P-12
- Candela P-12 är världens första elektriska passagerarbåt med bärplan, tillika den snabbaste elektriska passagerarbåten i världen och med längst räckvidd.
- Bärplanen minskar energiåtgången med 80% jämfört med en konventionell båt.
- Restiden mellan Ekerö och Stockholm kommer minskas från 55 minuter till 25 minuter.
- Den första bärplansfärjan kommer drivas av Region Stockholm och ta 30 passagerare. Vanlig SL-biljett gäller ombord.