Upphandlingen av skärgårdstrafiken i mellersta skärgården var skarpt kritiserad under flera år. Dåvarande landstinget, numera Region Stockholm, gav 2015 uppdraget till ett bolag som sedan gick i konkurs, och upphandlingen överklagades av rederiet Stockholms sjötrafik, som förlorat upphandlingen.
Stockholms sjötrafik stämde landstinget på 40 miljoner kronor, men tingsrätten gick på landstingets linje. Stockholms sjötrafik överklagade dock domen och nu har Region Stockholm och bolaget ingått en förlikning som innebär att Region Stockholm betalar drygt 21 miljoner kronor till rederiet.
S: Ytterligare en misslyckad upphandling
– Det här är ytterligare ett i raden av bevis på misslyckade upphandlingar av den Moderatledda majoriteten. Pengar som borde gå till att förbättra och utveckla sjötrafiken går nu i stället till dåligt hanterade upphandlingar, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd.
Sjöström menar att dåliga upphandlingar varit återkommande inom sjötrafiken från Region Stockholms sida.
– Vi kommer återigen att kräva en fördjupad analys av varför det har varit såhär. I slutändan sker det här på resenärerna och skattebetalarnas bekostnad. Det är inte acceptabelt, säger Jens Sjöström (S).
C: Begränsar kostnaderna för Region Stockholm
Skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) menar att om man inte ingått en förlikning kunde det blivit ännu dyrare för Region Stockholm.
– Jag är glad att vi nått förlikning som ersätter skadan för tredje part samtidigt som det begränsar kostnaderna för Region Stockholm. Det är också glädjande att vi nu både har långsiktiga avtal på plats och att processen nått ett avslut, säger Gustav Hemming (C) och syftar på att avtalen med Blidösundsbolaget, som vann den nya upphandlingen, gäller till 2028.